Oldalak

2010. szeptember 8., szerda

A támogatási rendszer átalakítása...

A támogatási rendszert át kell alakítani

Nehéz örökséget kapott V. Németh Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára, mert a korszerűsítésre szánt pénzek nagy részét a szocialista agrárkabinet már lekötötte. Éppen ezért átláthatóbb és hatékonyabb hozzáállást ígér. Egy hónapon belül az interneten kell a LEADER programban részt vevő szervezeteknek működési költségvetésüket nyilvánossá és naprakésszé tenni. A tavaly egymilliárdos költségű falunapi rendezvények támogatását az idén már letiltották, mivel a pénzek hatvan százaléka egy magáncégnél landolt.
– Az Új Magyarország vidékfejlesztési program, azaz az ÚMVP félidején vette át megbízólevelét. A szocialista agrárkabinet a hétéves programra előirányzott ezerháromszázmilliárd forintos keretének a háromnegyedét már lekötötte. Elég szűkös a kassza, mire lesz ez elég?
– Az ÚMVP a 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozik, ezerhárom-százmilliárd forintos költségvetéssel indult. A választások után már kilencszázmilliárd forint le volt kötve, kisebb része ki is volt fizetve. A folyamatban lévő támogatási kérelmek várhatóan kétszázmilliárd forintra apasztják a büdzsét. Többféle számítás létezik azzal kapcsolatban, hogy jelenleg mekkora összegből gazdálkodhatunk. Vannak olyan pályázatok – például az állattartó telepek korszerűsítése –, ahol olyan rendeletet alkot a tárca, amelynek hatására lehetősége lesz a pályázónak, hogy szankciók nélkül mondjon le a lekötött pénzről. Sok pályázó ugyanis nem mérte fel reálisan a beruházást, s képtelen a pályázatban kitűzött célok megvalósítására. Számításaink szerint több tíz-, de akár ötvenmilliárd forintot is képesek leszünk ezáltal a rendszerben tartani. Sajnos így is csak kétszázötvenmilliárd forintból tudunk gazdálkodni.

– Az elmúlt nyolc évben a vidékfejlesztésre fordított összegek mennyire hasznosultak?
– Az elmúlt években minden, ami a vidékhez kötődött, leértékelődött. Postákat zártak be, vasúti szárnyvonalakat szüntettek meg, oktatási intézményeket vontak össze. Napjainkban elöregedő, kiürülő falvakat látunk lépten-nyomon. A rendszerváltás óta végrehajtott víz-, gáz- és csatornafejlesztések, valamint a kiépülő infrastruktúra következtében a vidéki települések lakóinak először adatott volna meg, hogy városi komfortban éljenek, ma már azonban ez számukra megfizethetetlen. Ezzel párhuzamosan olyan évszázados hagyományok, mint a háztáji növénytermesztés és állattenyésztés leértékelődtek. Az új vidékfejlesztési kabinet ezeken az arányokon kíván változtatni.

– A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesülettel szembeni eljárás jelenleg is folyik, sok pénz folyt el gyanús körülmények között vidékfejlesztés címén. Első intézkedése volt, hogy falunapok rendezésére nem adnak többet pénzt, mivel ezeknek az összegeknek a jó része magáncégnél landolt.
– A minisztérium éppen ezért nem hirdetett győztest a vidéki rendezvények és falunapok idei pályázatán. A múlt évben több mint ötszáz rendezvényre csaknem egymilliárd forintot fizettek ki, s ennek a hatvan százaléka a közbeszerzésen kiválasztott Merlin Communications Kft.-hez folyt be közreműködői díjként. A helyi akciócsoportokkal párhuzamos feladatot ellátó, feltűnően sok MSZP-s kádert felvonultató helyi vidékfejlesztési irodát megszüntettük. A jelenlegi támogatási rendszert át kell alakítani, de nem úgy, hogy – képletesen szólva – a haladó mozdony elől felszedjük a síneket.
A kifutó pályázatokat már lefolytatjuk, és amint beérkezett a mozdony a pályaudvarra, átalakítjuk a rendszert. A LEADER program az eredeti szándékok paródiája, már csak a megalakulását tekintve is. Ugyanis nem szabadon, alulról építkezve, hanem egy kaptafára, felülről irányítva alakították ki a helyi vidékfejlesztési stratégiákat. Ez Európában helyben és egyszerűen működő, a kistérségi adottságokat, lehetőségeket figyelembe vevő rendszerként működik. Nálunk ennek az ellenkezője valósult meg. A bonyolult és visszaélésre alkalmat adó programot egyszerűsíteni akarjuk, és átláthatóvá kívánjuk tenni. Egy hónapon belül minden akciócsoportnak az interneten nyilvánossá kell tennie működési költségvetését, hogy ne forduljon elő például másfél millió forintos függönyvásárlási tétel a büdzsében. Nagyon fontos azonban, hogy a tisztességesen működő és többségben lévő helyi akciócsoportokra ne vetüljön a kisebbségben lévő, korrupt szervezetek árnyéka.

– Ezek után milyen lehetőségek maradnak vidékfejlesztésre?
– A vidékfejlesztés nem egyenlő az agráriummal, azonban szervesen kötődik ahhoz. A minisztérium pár hónapos működése is azt mutatja, hogy jelentős változást lehet már csupán jogszabály-módosítással is elérni. Az első intézkedések között megkönnyítettük a gazdaságátadást, egyszerűsítettük a mezőgazdaságban és turizmusban jelentős értékkel bíró alkalmi munkavállalás feltételeit, egy sor kis adót eltöröltünk, könnyítettünk a terheken. Vidékfejlesztés szempontjából kiemelkedőnek tartom a közbeszerzési törvény kistermelőkre vonatkozó módosítását, amely által könnyebben kerülhetnek a piacra, akár a közétkeztetésbe a feldolgozott termékek, értékesíthető lesz a nyers hús, a tej és tojás, továbbá ismét engedélyezett a disznóvágás, s új lehetőségekkel bővült a falusi vendégasztal. Fontos, hogy a helyben termelt mezőgazdasági termékek a régióban kerüljenek értékesítésre, s ez a turizmusra is pozitívan hat.
Magyar Hírlap, gazdakor.szie.hu | 2010.09.08

Nincsenek megjegyzések: