hvg.hu | 2010.12.10
Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény augusztus elsejétől szabályozza a mezőgazdasági, turisztikai idénymunkát és az alkalmi munkavállalás feltételeit, a munkaadó kötelezettségeit. Az eltelt négy hónap gyakorlata számos kiskapura és jogértelmezési nehézségre derített fényt - derül ki a BDO könyvvizsgáló és tanácsadó cég összegzéséből.
Foglalkoztatás szerződés nélkül, de mire elég egy bejelentőlap?
Az egyszerűsített foglalkoztatási jogviszony létesítése telefonon és bejelentőlapon is lehetséges. Utóbbihoz, munkaügyi ellenőrzés esetén csatolni kell a bejelentés tényét igazoló dokumentumot. A bejelentőlap viszont csak a munkaviszony kezdetét és a ledolgozandó napok számát tartalmazza, a személyi alapbér összegét például nem. „Az írásos munkaszerződés hiánya a gyakorlatban máris sok gondot okozott, hiszen a munkabér összegével, megfizetésével kapcsolatos szabálytalanságok nehezen szűrhetők ki, ami szinte lehetetlenné teszi a jogviták megfelelő rendezését” – mutat rá az ezzel kapcsolatos, újonnan felmerülő problémára Máriás Attila, a BDO Magyarország munkaügyi szaktanácsadója. Visszatérő probléma lehet, hogyha valaki például a munkarendje alapján este tíz órakor kezd dolgozni, akkor a foglalkoztatónak két teljes munkanapra kell bejelentést tennie és közterhet fizetnie, különben az ellenőrző hatóságok illegális foglalkoztatásnak minősítik az esetet.
Munkaügyi ellenőrzés, egyelőre csak kerülőutakon
A munkaszerződéses munkavállalók jogviszonyának kontrollja a gyakorlatban nem okoz különösebb problémát a munkaügyi felügyelőknek, hiszen hozzáférnek az állami munkaügyi adatbázishoz, így a bejelentések ellenőrizhetők. Emellett a helyszíni ellenőrzések során is egyértelműen bizonyítható, hogy készült-e írásos munkaszerződés, vagy sem. Az egyszerűsített foglalkoztatás keretében történő jogviszony bejelentését viszont a munkaügyi felügyelők nem képesek ilyen könnyen ellenőrizni, a helyszíni ellenőrzést követően belföldi jogsegély keretében – hivatalos formában – kell lekérdezniük az adatokat - hogy az ellenőrzött foglalkoztató eleget tett-e bejelentési kötelezettségének - az APEH-től.
Minimálbérszabályok: nettó vagy bruttó?
A gyakorlatban félreértésre adhat okot az is, hogy az új jogszabályok nem határozzák meg egyértelműen a személyi alapbérként fizetendő minimumösszeget. A félreértések alapja ilyenkor elsősorban az, hogy a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum mértékéről szóló korábbi kormányrendelet bruttó bérekről rendelkezik, az egyszerűsített foglalkoztatás során viszont a munkavállaló munkabérét nem terheli levonás. „Gyakorlatilag arról van szó, hogy két azonos munkakörben dolgozó munkavállaló közül az egyszerűsített módon foglalkoztatott nettó munkabére magasabb lesz, mint a munkaszerződésesé” - hívja fel a figyelmet a problémára összefoglalójában a BDO.
Foglalkoztatás szerződés nélkül, de mire elég egy bejelentőlap?
Az egyszerűsített foglalkoztatási jogviszony létesítése telefonon és bejelentőlapon is lehetséges. Utóbbihoz, munkaügyi ellenőrzés esetén csatolni kell a bejelentés tényét igazoló dokumentumot. A bejelentőlap viszont csak a munkaviszony kezdetét és a ledolgozandó napok számát tartalmazza, a személyi alapbér összegét például nem. „Az írásos munkaszerződés hiánya a gyakorlatban máris sok gondot okozott, hiszen a munkabér összegével, megfizetésével kapcsolatos szabálytalanságok nehezen szűrhetők ki, ami szinte lehetetlenné teszi a jogviták megfelelő rendezését” – mutat rá az ezzel kapcsolatos, újonnan felmerülő problémára Máriás Attila, a BDO Magyarország munkaügyi szaktanácsadója. Visszatérő probléma lehet, hogyha valaki például a munkarendje alapján este tíz órakor kezd dolgozni, akkor a foglalkoztatónak két teljes munkanapra kell bejelentést tennie és közterhet fizetnie, különben az ellenőrző hatóságok illegális foglalkoztatásnak minősítik az esetet.
Munkaügyi ellenőrzés, egyelőre csak kerülőutakon
A munkaszerződéses munkavállalók jogviszonyának kontrollja a gyakorlatban nem okoz különösebb problémát a munkaügyi felügyelőknek, hiszen hozzáférnek az állami munkaügyi adatbázishoz, így a bejelentések ellenőrizhetők. Emellett a helyszíni ellenőrzések során is egyértelműen bizonyítható, hogy készült-e írásos munkaszerződés, vagy sem. Az egyszerűsített foglalkoztatás keretében történő jogviszony bejelentését viszont a munkaügyi felügyelők nem képesek ilyen könnyen ellenőrizni, a helyszíni ellenőrzést követően belföldi jogsegély keretében – hivatalos formában – kell lekérdezniük az adatokat - hogy az ellenőrzött foglalkoztató eleget tett-e bejelentési kötelezettségének - az APEH-től.
Minimálbérszabályok: nettó vagy bruttó?
A gyakorlatban félreértésre adhat okot az is, hogy az új jogszabályok nem határozzák meg egyértelműen a személyi alapbérként fizetendő minimumösszeget. A félreértések alapja ilyenkor elsősorban az, hogy a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum mértékéről szóló korábbi kormányrendelet bruttó bérekről rendelkezik, az egyszerűsített foglalkoztatás során viszont a munkavállaló munkabérét nem terheli levonás. „Gyakorlatilag arról van szó, hogy két azonos munkakörben dolgozó munkavállaló közül az egyszerűsített módon foglalkoztatott nettó munkabére magasabb lesz, mint a munkaszerződésesé” - hívja fel a figyelmet a problémára összefoglalójában a BDO.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése