A juh a magyarság bolgár-török kor óta tartott, kedvelt haszonállata. A mo.-i
tartásban lényeges, a tartás egész rendszerét átalakító változás
következett be a nyugati merinóféléknek 18. sz.-i meghonosodásával és
főleg a 19. sz. első felében – a gyapjúkonjunktúrával összefüggő –
tömeges térhódításával. A merino-származékok
előtt a rackafélék és az ún. parlagi fajták voltak elterjedve. A magyar
nyelvterületen úgy látszik általánosan a parasztság később a
Tiszántúlra visszaszorult s ma csak a Hortobágyon reliktumként őrzött Ovis strepsiceros Hortobagyensist
nevelte, nemcsak az Alföldön, hanem pl. a Bakonyban is. E pödrött
szarvú juhfajtát a szomszéd népek nem tartották, s a magyarsághoz
kapcsoltságát mutatja, hogy egymástól távoli területeken pl. az
Erdélyi-medencében a románok, a Tátra vidékén a gorálok a csavart villás
szarvállású juhokat magyar juhnak nevezik. Az erdélyi rackát
– mely nem egyenes pödrött, hanem enyhén csavarodó szarvú – a helyi
lakosság megkülönbözteti a román havasi és a D-erdélyi vándorló
pásztorok curkán juhától, amelyet hivatalos összeírások gyakran bírszán juhnak neveztek, s nem kizárt, hogy ugyanez a fajta terjedt el az Északi-Kárpátokban, ahol általános neve. „vlach juh” (valašska).
A D-erdélyi vándorló pásztorok Moldvából és Havasalföldről
meghonosították, és náluk az 1830-as években rohamosan elterjedt a
finomabb gyapjas cigája juh.
Ez a merinónál durvább, de a racka szőrénél sokkal finomabb gyapjas juh
később a birszánok által másutt is ismertté vált. Erdélyben is, sőt az
Alföldön legeltető D-erdélyi pásztorok révén Debrecen környékén is
számon tartották a purzsa juhokat, valószínűleg a birszán
szó elferdítéséből származik ez az elnevezés. A merinó-származékokkal
bekövetkezett gyökeres fordulatra jellemző, hogy a rackák rideg,
szabadon tartása helyett a merinóval mindenütt együtt járt a → hodályok
építése. A kényesebb merinó gondozásával különböző gyógyító eljárások
(pl. rühetés és ennek eszközei, kerge birka koponyájának lékelése, → juhászkampó,
amelynek kampója a birka megfogására szolgál, amelyre kezelés miatt
gyakrabban van szükség) honosodtak meg. Az uradalmak megkívánták a
juhászoktól a tenyésztés szempontjából fontos leszármazás számon
tartását, ami főleg a Dunántúlon → bárányjelek
faragását eredményezte. Bár már korábban léteztek, a merinójuhászattal
együtt és kapcsolatban terjedtek el szélesebb körben a → juhászcéhek
és a céhes juhászünnepségek is stb. – Jóllehet a merinó-racka váltás
tömegében a 19. sz.-ban zajlott le, különböző Ny-európai juhfajták
korábban is ismertek voltak hazánkban, főleg uradalmakban, és ezek
helyenként hatással voltak a paraszti juhállományra is. Az 1640-es
években pl. egyik erdélyi Rákóczi-birtokon külön nyájakban tartották a
magyar fekete, a magyar fehér, a moldvai juhokat, a finomabb gyapjas
morva juhokat és a széles farkú tatár juhokat. Valószínűleg egy
viszonylag finomabb gyapjas juhfajta Morvao.-ból került hozzánk, jóval a
merinó meghonosodása előtt. Erre szolgál a berke vagy birka (nem rackafajta) megjelölés. A racka-merinó váltás időszakában a juh szót elsősorban a régi magyar juhra használták, míg a birka
szó a merinófélék, ill. -származékok jelölésére szolgált népünk
nyelvében. – A juhok ivar és kor szerinti megnevezésére gazdag és
történetileg, valamint tájilag differenciált szókészlete van a magyar
nyelvnek. A hím ivarú: a kos, Erdélyben a berbécs; kifejlett nőivarú: a juh, anyajuh; herélt: az ürü, örü, a későn herélt juh neve cap; kisállat egy éves korig: a bárány (ivar szerint: kosbárány, jerkebárány, ürübárány); egy év feletti növendék: a toklyó, néhol ennek nősténye a szűz vagy diszke. (→ még: nyáj) – Irod. Kovácsy Béla: Juhtenyésztés (Bp., 1926); Tálasi István: A bakonyi pásztorkodás (Ethn., 1939); Viehzucht und Hirtenleben in Ostmitteleuropa (szerk. Földes László, Bp., 1961); Schandl József: Juhtenyésztés (Bp., 1966).(F:Magyar Néprajzi Lexikon)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése