A magyar emberek az egyik legfontosabb szakterületnek tartják az élelmiszerlánc-biztonságot, melynek teljesítményével kiemelten elégedettek - ismertette egy tavaly őszi reprezentatív közvélemény kutatás eredményeit Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkára az Agrárminisztérium (AM) pénteki közleménye szerint.
Felkai
Beáta Olga kiemelte, az emberek több mint 70 százaléka megbízik a
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) munkájában, melynek
színvonalát stabilnak tartják. A megszolgált bizalmat támasztja alá a 11
éve megalakult szervezet 2022-es rövid eredményösszefoglalója is -
írják a közleményben.
Felidézik, hogy félévente készül 1000 fős
reprezentatív felmérés az élelmiszerlánc-biztonság lakossági
megítéléséről. A legutóbbi, 2022 őszi kutatás eredményei közül a
helyettes államtitkár kiemelte, az élelmiszerlánc-biztonságot az
egészségügy és a katasztrófavédelem mellett a legfontosabb szakterületek
között tartják számon a magyarok, melynek teljesítményével kiemelten
elégedettek, a katasztrófavédelem után a második helyre sorolják.
A
felmérés szerint a lakosok 71 százaléka megbízik a Nébih munkájában,
ami a Mentőszolgálat és a Katasztrófavédelem után a 3. legjobb eredmény,
a klasszikus felügyeleti szervek között a legjobbnak számít - mutattak
rá a közleményben.
A magyarok továbbra is elkötelezettek a hazai
termékek iránt: a megkérdezettek 43 százaléka mindig, 32 százaléka pedig
bizonyos termékeknél odafigyel arra, hogy magyar élelmiszert
vásároljon. Utóbbi csoport tagjai leginkább a zöldségek, a gyümölcsök, a
hús, a tej és a tejtermékek esetében tartják fontosnak a magyar
eredetet - ismertette Felkai Beáta Olga a tájékoztatás szerint.
A
közleményben kitértek arra, hogy a minőség szabálygyűjteményének
számító Magyar Élelmiszerkönyv ismertsége meghaladja a 30 százalékot,
míg a nemzeti minőségrendszerként elfogadott Kiváló Minőségű Élelmiszer
(KMÉ) védjegyről a lakosok 51 százaléka hallott.
Felkai Beáta
Olga hangsúlyozta, a kormány számára mindig is kiemelten fontos volt a
lakosság biztonságos, minőségi élelmiszerrel való ellátása, melynek
alapja a hazai gazdák és előállítók kiváló munkája. Uniós szinten elsők
között vezette be Magyarország a közigazgatásban az élelmiszerlánc
szemléletet, a Nébih-et, valamint formabontó kezdeményezésként elindult
az "utolsó láncszem", azaz a fogyasztók védelme érdekben az ingyenesen
hívható Nébih Zöldszám. A hivatal március 15-én ünnepelte 11.
évfordulóját. Sikerességét a felmérés eredményei is alátámasztják: a
magyarok nemcsak ismerik, de bíznak is a hivatalban, munkájának
színvonalát stabilnak érzik - emelte ki közleményében a szaktárca.
A
Nébih 2022-es legfontosabb eredményei kapcsán a helyettes államtitkár
kifejtette, a láncszemléletnek megfelelően rendkívül sokszínű,
szerteágazó eredménylistát tudhat magáénak a szervezet. Csupán néhány
példát kiragadva elmondható, hogy tavaly nemcsak lelassítani, de
megállítani is sikerült az afrikai sertéspestis (ASP) terjedését a
vadállományban, amellett, hogy a házisertés-állomány továbbra is védett
maradt a betegségtől. A Nébih élelmiszerlánc-biztonsági vizsgálatokat
folytató laboratóriumai több mint 167 ezer mintán csaknem 2 millió
vizsgálatot végeztek, a csalásokra, a feketegazdaság felszámolására
szakosodott részleg pedig 559 ellenőrzést tartott, 203 tonna termékkel
szemben intézkedett, 158 esetben bírságolt, összesen több mint 115
millió forint értékben - olvasható a közleményben.
Felkai Beáta
Olga az összefoglalóból kiemelte azt a számottevő szakmai eredményt,
hogy hosszú évek kitartó munkájával tavaly Magyarország mentes lett a
sertések PRRS betegségétől. A Nébih halőrei 27 nagytestű pontyot tudtak
visszaszállítani eredeti élőhelyükre, természetes vizeinkbe. Az EUTR
ellenőrök által elkobzott faanyagból pedig 596 köbmétert, valamint több
mint 300 bútort és akác oszlopot adott át a hivatal ingyenesen közérdekű
célra önkormányzatoknak, egyházaknak és közhasznú szervezeteknek -
olvasható a szaktárca közleményben.
Kitértek arra, hogy az
informatikai fejlesztések közül említést érdemel, hogy az ügyfelek
kényelmének növelése érdekében elindult a hivatal ügyfélprofil
rendszerében az online fizetés, továbbá a teljeskörű online
meghatalmazáskezelés. Emellett csaknem 400 000 őstermelő és az
őstermelők családi gazdáságának képviselője intézheti ügyeit a Nébih
e-ügyintézési felületén, mintegy 600 falugazdász ügyintézői
támogatásával.
A hivatal hatósági munkája mellett kiemelten
foglalkozik mind az élelmiszerlánc-szereplők, mind a fogyasztók
segítésével, tudásának bővítésével. E szellemben a Nébih
ügyfélszolgálata több, mint 120 000 megkeresést fogadott, továbbá
2022-ben elkészült a "kettős minőség útmutató" a gyártóknak, a lakosság
számára a "Biztonságos Étkezés a Várandósság alatt" kiadvány, míg a
"Maradék nélkül" program szakemberei hiánypótló "lejárati útmutatót"
állítottak össze - foglalta össze Felkai Beáta Olga az Agrárminisztérium
közleménye szerint.
Az élelmiszerlánc-biztonság lakossági
megítélését vizsgáló kutatás kivonata, valamint a Nébih 2022-es
eredmény összefoglalója elérhető a hivatal weboldalán.(F:MTI)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése