Marketing abc
B2B Business-to-Business Üzleti marketing, az
egyes cégek közötti kereskedelemnek a marketingkutatási, tanácsadási és
kapcsolatmenedzsment módszere,
B2C Business-t-Consumer Fogyasztói marketing,
közvetlen marketingkapcsolatot biztosít az eladó és a fogyasztó(vevő)
között,
BSC Balanced scorecard Kiegyensúlyozott
teljesítménymutatókon alapuló stratégiai tervezési és értékelési
rendszer,
Benchmarking Olyan intuitiv heurisztikus módszer, amely
segítségével a vezetés felkutatja azt a szervezeten kivüli, illetve a
szervezeten belüli ún. „bázispontot, amely az adott területen a
legjobbnak minősített gyakorlatot reprezentálj,
Bonitás Hitelképesség Az adósról a hitelezők körében
kialakult megítélés, amely az adós likviditási helyzetének és
fizetőképességének feltárásán alapul,
Bottom up módszer Az alulról felfelé történő építkező tervezés munkafolyamata,
BPR Business process reengineering
Olyan folyamatorientált vezetői gondolkodás, valamint
folyamatszervezési és racionalizálási módszer, amely a szervezet és a
piac szorosabbá tételének stratégiai céljaiból kiindulva javítja a vevői
kiszolgálás minőségét, leröviditi a kiszolgálás átfutási idejét,
valamint hatékonnyá teszi az irányítási és végrehajtási folyamatok
vezetését,
Brain-storming Ötletroham, csoportos alkotótechnikai módszer. Fő szabály, hogy az ötletelés alatt kritikai észrevételeket nem szabad tenni,
BEP Break even point Fedezeti pont, egy termék nyereségessé válásának határa (összköltség=összes árbevétel),
Cash-flow Működés pénzjövedelme, Pénzáram Többféleképpen
értelmezik, leginkább elterjedt jelentése: „pénzjövedelem”. A cash-flow a
vállalkozás rendelkezésére álló pénzeszközeinek nettó növekedése adott
időszak alatt,
CE-jelölés Az európai nemzetközi szabványokban előírt termék megfelelőség jelölésére szolgál. Nem minőségjel ,
Célköltség Target cost A még éppen nyereséget biztosító, megfelelően kalkulált költség,
Célköltségtervezés Target costing Közvetlen piac- és vevőorientált költségkalkuláció, amely más néven költségcélú tervezés,
Change management Változásmenedzsment Korszerű
szervezetfejlesztési módszer, amellyel a strukturális változásokat
szigorúan alkalmazott módszerességgel lehet végrehajtani,
Conjoint-elemzés Lehetővé teszi a terméktulajdonságok egyedi és közös hatásának értékelését.
Controller A vezetés döntés-előkészító tanácsadója,
analizáló és egyúttal szintetizáló gondolkodással, kreatív
képességekkel, diplomáciai érzékkel kell rendelkeznie,
Controlling A szervezetek irányításának integráns eleme, amely
a vezetés funkciói közül elsődlegesen a tervezést, a terv-tény
eltéréselemzést és az ahhoz kapcsolódó döntés előkészítő információ
szolgáltatást foglalja magába,
CRM Customer relationship management,
Ügyfélkapcsolat menedzsment. Az ügyfelek megszerzésének és megtartásának
stratégiai eszköze,
Direct costing A vezetői számvitel tervkalkulációs
eljárásainak egyik részköltség-számítási módszere, ahol a
költségviselőkre csak azon költségeket számolják el, amelyek az
előállítással, gyártással közvetlen kapcsolatban vannak, és azzal együtt
változnak,
Direkt marketing Olyan interaktív marketingrendszer, amelynek
célja, hogy egy vagy több reklámeszköz felhasználásával bárhol mérhető
reakciót (választ) és/vagy üzletkötést eredményezzen,
Diszkontálás A jövőbeni várható pénzáramláso (cash-flow) mai
értékének (jelen értékének) számítási módszere. A diszkontálás
egyszerűen a kamatos kamatszámítás fordított művelete,
E-business Elektronikus üzlet Kiépítéséhez egy szervezetnek integrálnia kell a vállalti és az internetes stratégiát,
E-commerce Elektronikus kereskedelem Az üzleti
tranzakcióknak minden olyan formája, melyek során a felek inkább
eleltronikus, mint fizikai úton, vagy közvetlenül érinkeznek.
Értékelemzés Value analysis Egy olyan intuitív heurisztikus
módszer, amely a mindenkori fogyasztói igényekből kiindulva, a funkciók
és költségek együttes vizsgálatával az optimális termék-kombináció
elérésére törekszik,
Extranet Internet protokollokkal működő, biztonságos, privát internethálózat,
Facility management Létesítmény-gazdálkodási menedzsment A
rendelkezésre álló létesítményekből, ingatlanokból álló erőforrások
optimalizálásának és hatékony elosztásának irányítási rendszere,
Factoring A pénzintézet factoring tevékenysége során
megvásárolja partnereik gazdálkodó szervezetekkel szemben fennálló
követeléseit csökkentett értéken,
Financial accountig Pénzügyi számvitel A számviteli törvény
által szabályozott módon feladata a szervezetek gazdálkodásának, illetve
vagyonának adott rend szerinti figyelése és számbavétele. Négy
területből áll: beszámolórendszer, költség- és önköltségszámítás,
könyvvezetés és bizonylati rend,
Five forces modell A mikrokörnyezeti elemek komplex piaci
hatását mutatja a Porter-féle „Five Forces” (öt versenyerő) modell
(vevők, szállítók, versenytársak, új potenciális versenytársak,
helyettesítő termékek),
Forgótőke Működő tőke, Working capital A legtöbb szakmai
forrás az összes forgóeszköz és az összes forrás különbsége szerint
határozza meg,
HACCP Hazard Analysis Controll of Crical Points,
Kritikus Pontok Veszélyelemzési Módszere Az élelmiszerek előállítása
és forgalmazása biztonságának elérésére irányuló, nemzetközileg
meghatározott minőségbiztosítási módszer,
Információ technológia IT Az információ gyűjtésére, tárolására, feldolgozására és továbbítására szolgáló technológiák összefoglaló elnevezése,
Internal control Belső ellenőrzés,
Jelenérték Present value A befektetések értékelésének
egyik módja, annak meghatározását jelenti, hogy egy jelenlegi befektetés
által a jövőben elérhető értéknagyság a jelenben mekkora értékkel
(jelenértékkel) bír,
Job sharing Munkakör osztályozás, munkaköri besorolás rendszere,
Key-account menedzsment A marketing keretében a kiemelt vevők kezelésével foglalkozó vezetési módszer
Knowledge management Tudásmenedzsment A tudás alapú
társadalom kialakításának egyik fő szervezetirányítási eleme, amely a
szellemi tőke gazdálkodását és a szervezeti kultúra fejlesztését
vállalja fel elsődlegesen,
Kockázat menedzsment Risk management A menedzsment munka
speciális részeként a hosszabb távon megvalósuló tervezésnél a tervek
bekövetkezési valószínűségét prognosztizálják, rámutatva azokra a
kockázati elemekre, amelyek nagy valószínűséggel negatív irányba
módosíthatják a tervszámok megvalósulását,
Lean management A szervezetek optimális méretének ún. „karcsúsító” módszerrel történő kialakítása,
Leasing Lízing A dolgok beszerzése és azok előre
rögzített időtartamra szóló használatba adása rendszeresen fizetendő
használati (bérleti) díj fejében. A tevékenység a tulajdonjog és a
használati jog kettéválasztásán alapul. A lízingszerződés időtartama
alatt a tulajdonjog a lízingbe adót illeti meg, míg az eszköz használata
során felmerülő kár és kockázat a lízingbe vevőre hárul,
Likvid eszközök Olyan forgóeszközök, amelyek tényleges pénzt
jelentenek, illetve amelyeket kedvezőtlen körülmények között viszonylag
kis veszteséggel készpénzzé lehet tenni,
Make-or-Buy A költséggazdálkodás szempontjából annak eldöntése,
hogy az adott termék saját előállítása vagy a megvásárlása
gazdaságosabb-e a vállalkozásnak,
Marketing-mix Azoknak az eszközöknek az összessége, amelyeket a
gyakorlati marketingtevékenységben használ: 4P (produkt-termék;
price-ár; place-értékesítési hely; promotion-ajánlás,reklám),
Meeting Üzleti megbeszélés,
Mobbing Pszichoterror A munkahelyi mobbing a kollégák vagy felettesek és kollégák közötti konfliktisteremtő kommunikáció,
Orgver Alapozó, előkészítő szervezési munka,
Proporcionális költségek Változó költségek Azok a költségelemek, amelyek a kapacitás kihasználásával arányosan változnak,
PR Public relations Olyan tervszerű
tevékenység, amelynek célja ,hogy a vállalat közönsége, közvéleménye,
illetve szűkebb és tágabb környezete között megértést, bizalmat építsen
ki,
Solvency Szolvencia A mutató az összes eszközt viszonyítja a külső idegen forrásokhoz,
SWOT elemzés A szervezetek állapotjellemzői erősségeinek és
gyengeségeinek meghatározására alkalmazott portfólió
csoportvélemény-aggregáló technika,
TQM Total Quality Management A minőségügy
teljeskörű felvállalásán alapuló korszerű, általában stratégiai vezetési
módszer.
Top down módszer Tervezési technika, felülről lefelé lépésenként végzik el a tervezést,
Tőketartalék Külső (idegen) forrásból származó saját tőke,
Value analysis lásd Értékelemzés,
Marketing abc 1.
B2B Business-to-Business Üzleti marketing, az egyes cégek közötti ereskedelemnek a marketingkutatási, tanácsadási és kapcsolatmenedzsment módszere,
B2C Business-t-Consumer Fogyasztói marketing, közvetlen marketingkapcsolatot biztosít az eladó és a fogyasztó(vevő) között,
BSC Balanced scorecard Kiegyensúlyozott teljesítménymutatókon alapuló stratégiai tervezési és értékelési rendszer,
Benchmarking Olyan intuitiv heurisztikus módszer, amely segítségével a vezetés felkutatja azt a szervezeten kivüli, illetve a szervezeten belüli ún. „bázispontot, amely az adott területen a legjobbnak minősített gyakorlatot reprezentálj,
Bonitás Hitelképesség Az adósról a hitelezők körében kialakult megítélés, amely az adós likviditási helyzetének és fizetőképességének feltárásán alapul,
Bottom up módszer Az alulról felfelé történő építkező tervezés munkafolyamata,
BPR Business process reengineering Olyan folyamatorientált vezetői gondolkodás, valamint folyamatszervezési és racionalizálási módszer, amely a szervezet és a piac szorosabbá tételének stratégiai céljaiból kiindulva javítja a vevői kiszolgálás minőségét, leröviditi a kiszolgálás átfutási idejét, valamint hatékonnyá teszi az irányítási és végrehajtási folyamatok vezetését,
Brain-storming Ötletroham, csoportos alkotótechnikai módszer. Fő szabály, hogy az ötletelés alatt kritikai észrevételeket nem szabad tenni,
BEP Break even point Fedezeti pont, egy termék nyereségessé válásának határa (összköltség=összes árbevétel),
Cash-flow Működés pénzjövedelme, Pénzáram Többféleképpen értelmezik, leginkább elterjedt jelentése: „pénzjövedelem”. A cash-flow a vállalkozás rendelkezésére álló pénzeszközeinek nettó növekedése adott időszak alatt,
CE-jelölés Az európai nemzetközi szabványokban előírt termék megfelelőség jelölésére szolgál. Nem minőségjel ,
Célköltség Target cost A még éppen nyereséget biztosító, megfelelően kalkulált költség,
Célköltségtervezés Target costing Közvetlen piac- és vevőorientált költségkalkuláció, amely más néven költségcélú tervezés,
Change management Változásmenedzsment Korszerű szervezetfejlesztési módszer, amellyel a strukturális változásokat szigorúan alkalmazott módszerességgel lehet végrehajtani,
Conjoint-elemzés Lehetővé teszi a terméktulajdonságok egyedi és közös hatásának értékelését.
Marketing abc 2.
Controller A vezetés döntés-előkészító tanácsadója, analizáló és egyúttal szintetizáló gondolkodással, kreatív képességekkel, diplomáciai érzékkel kell rendelkeznie,
Controlling A szervezetek irányításának integráns eleme, amely a vezetés funkciói közül elsődlegesen a tervezést, a terv-tény eltéréselemzést és az ahhoz kapcsolódó döntés előkészítő információ szolgáltatást foglalja magába,
CRM Customer relationship management, Ügyfélkapcsolat menedzsment. Az ügyfelek megszerzésének és megtartásának stratégiai eszköze,
Direct costing A vezetői számvitel tervkalkulációs eljárásainak egyik részköltség-számítási módszere, ahol a költségviselőkre csak azon költségeket számolják el, amelyek az előállítással, gyártással közvetlen kapcsolatban vannak, és azzal együtt változnak,
Direkt marketing Olyan interaktív marketingrendszer, amelynek célja, hogy egy vagy több reklámeszköz felhasználásával bárhol mérhető reakciót (választ) és/vagy üzletkötést eredményezzen,
Diszkontálás A jövőbeni várható pénzáramláso (cash-flow) mai értékének (jelen értékének) számítási módszere. A diszkontálás egyszerűen a kamatos kamatszámítás fordított művelete,
E-business Elektronikus üzlet Kiépítéséhez egy szervezetnek integrálnia kell a vállalti és az internetes stratégiát,
E-commerce Elektronikus kereskedelem Az üzleti tranzakcióknak minden olyan formája, melyek során a felek inkább eleltronikus, mint fizikai úton, vagy közvetlenül érinkeznek.
Értékelemzés Value analysis Egy olyan intuitív heurisztikus módszer, amely a mindenkori fogyasztói igényekből kiindulva, a funkciók és költségek együttes vizsgálatával az optimális termék-kombináció elérésére törekszik,
Extranet Internet protokollokkal működő, biztonságos, privát internethálózat,
Facility management Létesítmény-gazdálkodási menedzsment A rendelkezésre álló létesítményekből, ingatlanokból álló erőforrások optimalizálásának és hatékony elosztásának irányítási rendszere,
Factoring A pénzintézet factoring tevékenysége során megvásárolja partnereik gazdálkodó szervezetekkel szemben fennálló követeléseit csökkentett értéken,
Financial accountig Pénzügyi számvitel A számviteli törvény által szabályozott módon feladata a szervezetek gazdálkodásának, illetve vagyonának adott rend szerinti figyelése és számbavétele. Négy területből áll: beszámolórendszer, költség- és önköltségszámítás, könyvvezetés és bizonylati rend,
Marketing abc 3.
Five forces modell A mikrokörnyezeti elemek komplex piaci hatását mutatja a Porter-féle „Five Forces” (öt versenyerő) modell (vevők, szállítók, versenytársak, új potenciális versenytársak, helyettesítő termékek),
Forgótőke Működő tőke, Working capital A legtöbb szakmai forrás az összes forgóeszköz és az összes forrás különbsége szerint határozza meg,
HACCP Hazard Analysis Controll of Crical Points, Kritikus Pontok Veszélyelemzési Módszere Az élelmiszerek előállítása és forgalmazása biztonságának elérésére irányuló, nemzetközileg meghatározott minőségbiztosítási módszer,
Információ technológia IT Az információ gyűjtésére, tárolására, feldolgozására és továbbítására szolgáló technológiák összefoglaló elnevezése,
Internal control Belső ellenőrzés,
Jelenérték Present value A befektetések értékelésének egyik módja, annak meghatározását jelenti, hogy egy jelenlegi befektetés által a jövőben elérhető értéknagyság a jelenben mekkora értékkel (jelenértékkel) bír,
Job sharing Munkakör osztályozás, munkaköri besorolás rendszere,
Key-account menedzsment A marketing keretében a kiemelt vevők kezelésével foglalkozó vezetési módszer
Knowledge management Tudásmenedzsment A tudás alapú társadalom kialakításának egyik fő szervezetirányítási eleme, amely a szellemi tőke gazdálkodását és a szervezeti kultúra fejlesztését vállalja fel elsődlegesen,
Kockázat menedzsment Risk management A menedzsment munka speciális részeként a hosszabb távon megvalósuló tervezésnél a tervek bekövetkezési valószínűségét prognosztizálják, rámutatva azokra a kockázati elemekre, amelyek nagy valószínűséggel negatív irányba módosíthatják a tervszámok megvalósulását,
Lean management A szervezetek optimális méretének ún. „karcsúsító” módszerrel történő kialakítása,
Leasing Lízing A dolgok beszerzése és azok előre rögzített időtartamra szóló használatba adása rendszeresen fizetendő használati (bérleti) díj fejében. A tevékenység a tulajdonjog és a használati jog kettéválasztásán alapul. A lízingszerződés időtartama alatt a tulajdonjog a lízingbe adót illeti meg, míg az eszköz használata során felmerülő kár és kockázat a lízingbe vevőre hárul,
Likvid eszközök Olyan forgóeszközök, amelyek tényleges pénzt jelentenek, illetve amelyeket kedvezőtlen körülmények között viszonylag kis veszteséggel készpénzzé lehet tenni,
Marketing abc 4.
Make-or-Buy A költséggazdálkodás szempontjából annak eldöntése, hogy az adott termék saját előállítása vagy a megvásárlása gazdaságosabb-e a vállalkozásnak,
Marketing-mix Azoknak az eszközöknek az összessége, amelyeket a gyakorlati marketingtevékenységben használ: 4P (produkt-termék; price-ár; place-értékesítési hely; promotion-ajánlás,reklám),
Meeting Üzleti megbeszélés,
Mobbing Pszichoterror A munkahelyi mobbing a kollégák vagy felettesek és kollégák közötti konfliktisteremtő kommunikáció,
Orgver Alapozó, előkészítő szervezési munka,
Proporcionális költségek Változó költségek Azok a költségelemek, amelyek a kapacitás kihasználásával arányosan változnak,
PR Public relations Olyan tervszerű tevékenység, amelynek célja ,hogy a vállalat közönsége, közvéleménye, illetve szűkebb és tágabb környezete között megértést, bizalmat építsen ki,
Solvency Szolvencia A mutató az összes eszközt viszonyítja a külső idegen forrásokhoz,
SWOT elemzés A szervezetek állapotjellemzői erősségeinek és gyengeségeinek meghatározására alkalmazott portfólió csoportvélemény-aggregáló technika,
TQM Total Quality Management A minőségügy teljeskörű felvállalásán alapuló korszerű, általában stratégiai vezetési módszer.
Top down módszer Tervezési technika, felülről lefelé lépésenként végzik el a tervezést,
Tőketartalék Külső (idegen) forrásból származó saját tőke,
Value analysis lásd Értékelemzés,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése