Egyre többen intézik online a karácsonyi ajándékvásárlást, de sokan nincsenek tisztában azzal, milyen jogok illetik meg őket ilyenkor, mit tehetnek, ha nem elégedettek a kifizetett termékkel - tájékoztatta online felmérésének eredményeiről a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) kedden az M
A válaszolók fele nem tudta, hogy az online rendelt termékekre is ugyanolyan garanciát kell vállalniuk az eladóknak, mint az üzletben vásároltakra - írták. Ha egy terméknek 10 ezer és 100 ezer
forint között volt az ára, akkor egy évig érvényes a jótállás, 100 ezer
forint felett már két év, 250 ezer forint felett pedig legalább három
év. Meghibásodás esetén tehát érdemes jelezni a webshopnak a problémát,
amely - ha a termék nem a vásárló hibájából romlott el - köteles
gondoskodni a cseréről vagy a javíttatásról - hívták fel a figyelmet.
A
MOKK felmérése szerint a válaszadók egyharmada azzal sem volt
tisztában, hogy internetes vásárlás esetén, a termék átvétele után 14
napig még indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól, a webáruház
pedig köteles visszafizetni a termék árát, a vevőnek csak a visszaküldés
költségét kell kifizetnie. Ennek feltétele, hogy a vásárló időben,
vagyis az átvételt követő 14 napon belül jelezze szándékát.
A kitöltők egyharmada nem tudta, hogy az elállási jog azonban nem vonatkozik minden egyes terméktípusra - közölték.
Kivételt
képeznek például az élelmiszerek, az egyedileg legyártott termékek, a
kibontott csomagolású higiéniai termékek, a fehérneműk, a CD-k és DVD-k,
valamint a letöltött szoftverek is. Továbbá az aukciós portálokon,
apróhirdetéses oldalakon, valamint a közösségi médián keresztül,
magánszemélytől vásárolt termékek esetén sem illeti meg a vevőt az
elállási jog - jelezték.
A felmérést kitöltőknek csak kevesebb
mint fele volt tisztában azzal, mit tehet a vásárló, ha a webshopot
tulajdonló cég nem hajlandó megtéríteni a jogszerűen visszaküldött
termék árát. Sokan a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez fordulnának.
Valójában, ha valaki nem kapja meg a megrendelt és kifizetett árut, vagy
a webshopot tulajdonló cég nem akarja visszaadni a visszaküldött termék
árát, akkor fizetési meghagyásos eljárással juthat leggyorsabban a
pénzéhez - hívta fel a figyelmet a MOKK.
Kifejtették: a fizetési
meghagyásos eljárást bármelyik közjegyzőnél lehet kezdeményezni. Ha a
vállalkozás a fizetési meghagyás kézhezvételétől számított 15 napon
belül nem fizet, de nem is vitatja a követelést, a fizetési meghagyás
jogerőre emelkedik, és azonnal végrehajthatóvá válik. Ha pedig vitatja a
követelést (ellentmondással él), a vevő bíróságon érvényesítheti a
követelését - tették hozzá.
A közjegyzők tapasztalatai szerint
azonban a fizetési meghagyás kézhezvétele után sokan kifizetik a jogos
követelést, mert el szeretnék kerülni a súlyosabb következményeket.
A
MOKK közölte azt is, az európai fizetési meghagyásos eljárás különbözik
a magyartól. A közjegyző harminc napon belül vizsgálja meg a kérelmet
és kézbesíti az európai fizetési meghagyást a kötelezettnek
(vállalkozásnak), a kötelezettnek pedig a kézhezvételt követően nem 15
napig, hanem 30 napig van lehetősége vitatni a követelést
(ellentmondással élni). (F:mti)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése