A piaci-fogyasztói kultúra által szült, súlyos környezeti problémákra keres megoldásokat a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum Lassú élet - Radikális hétköznapok címmel szerdától látható kiállítása.
Az
1980-as években indult "slow forradalom" kezdetben a gyorséttermek
elleni tiltakozásban nyilvánult meg, és az egészséges, helyi
alapanyagokat használó, minőségi étkezés fontosságára hívta fel a
figyelmet. Carlo Petrini gasztronómus kezdeményezése az elmúlt évtizedek
során globális mozgalommá duzzadt, és számos területen hódít a munkától
az utazáson és a dizájnon át a médiafogyasztásig - idézte fel a
kiállítás keddi sajtóbemutatóján a Ludwig Múzeum igazgatója.
Fabényi
Julia hozzátette azonban, hogy a kiállítás nem a ma divatos slow living
mozgalmakból indul ki, amelyek egy része újabb eladható termékeket és
szolgáltatásokat kínál, sokkal inkább olyan alternatív gyakorlatokat,
szelíd vagy radikális megközelítéseket vonultat fel, amelyek kiutat
mutatnak a fogyasztói spirálból, a rohanó életmód helyett a pillanat
valós megélésére épülő életszemléletet képviselnek.
Mint
megjegyezte, a Ludwig Múzeum nemzetközi csoportos kiállítása az eredeti
tervek szerint 2020 tavaszán nyílt volna meg, ha a járvány első hulláma
nem írja át az eseményeket, a pandémia által uralt, utóbbi bő egy év
azonban csak még erősebben ráirányította a figyelmet a tárlat által
felvetett kérdésekre.
Jan Elantkowski, Készman József és Üveges
Krisztina kurátorok elmondták: a széles műfaji spektrumot átfogó
alkotások egy része kritikai állásfoglalás, mások a jövő kihívásaira
kínálnak utópikus modelleket, némelyek pedig a művészetfogyasztási
szokások, érzékelési és befogadási rutinok megváltoztatására késztetnek.
Kaszás
Tamás Eszképista történet című videómunkája például a kivonulásról
szól: azt mutatja meg, hogyan lehetséges berendezkedni az önfenntartó
életre, Erdei Krisztina pedig Riseset, Victory of the Sun címmel annak
az időszaknak a tapasztalatait összegzi, amikor Törökországban egy
elhagyatott falvak újraindítását célzó projektben vett részt
kecskepásztorként.
Más menekülési utat kínál fel Koronczi Endre,
aki Extrém alvás című videóprojektjében arra a kérdésre keresi a
választ, hogy lehet-e bárhol, bármikor szándékosan aludni.
Anca
Benera és Arnold Estefán több installációval is rész vesz a
kiállításban. A természet egészének motorja című munkájuk például két
egykori vészjelző bóját alkot újra a látogatók által is kipróbálható
hangszerként, a több mint egy tonna szaharai homokot felhasználó, A
világot tápláló sivatagi kőzet című installáció pedig a nyugat-szaharai
természeti kincsek kizsákmányolására hívja fel a figyelmet.
Benczúr
Emese az egyik legszennyezőbb iparágként számon tartott ruhaiparhoz
kapcsolódó problémákra világít rá Használati utasítás/Cut Before Use
című installációjával, amelyhez "fast fashion" ruhadarabokból kivágott
cetliket használt.
Lakner Antal hosszú évek óta foglalkozik
használati tárgyak újraértelmezésével; ezúttal a Casa Activa
műtárgycsoportjának két darabjával, az alvás közben rögzített
agyhullámokat egyfajta masszázsággyá alakító REM beddel és a "száraz
fürdést" cseresznyemagok segítségével lehetővé tevő Dry Spával vesz
részt a kiállításban.
A Ludwig Múzeum Csizek Petra, Jan
Elantkowski, Készman József, Petró Zsuzska, Popovics Viktória és Üveges
Krisztina által rendezett tárlata szeptember 5-ig lesz látogatható. (F:mti)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése