Kampányt indít a baromfi fogyasztásának ösztönzése érdekében az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Baromfi Termék Tanács (BTT).
Feldman
Zsolt, az AM mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára
a kampányt beharangozó sajtótájékoztatón szerdán Budapesten elmondta,
Magyarországon a belföldi hústermelés mintegy felét a baromfiágazat
adja: a belföldön eladott húsok 50 százaléka csirke, pulyka, kacsa és
liba.
Feldman Zsolt kiemelte, a mostani kampánnyal azt üzenik a
magyar fogyasztóknak, hogy a magyar állattenyésztés, a magyar
mezőgazdaság képes és tud kiváló minőségben, biztonságos és egészséges
termékeket előállítani.
Tájékoztatása szerint az ágazatban több
mint 2600 mezőgazdasági termelő, több mint 100 feldolgozó vállalkozás
tevékenykedik. A baromfiágazatnak az ország exportjában is fontos
szerepe van, a baromfihús a 3. legnagyobb tétel a magyar agrárium
kivitelében.
Csorbai Attila, a BTT elnök-igazgatója elmondta
tavalyhoz hasonlóan idén is együttműködnek a minisztériummal és az
AMC-vel a baromfi termékeket népszerűsítő kampányban, amelynek első,
nyári fázisa alapvetően a grill termékekre és a húsokra koncentrál.
Hozzátette,
a baromfiágazat az ország legnagyobb termelési értékét produkáló
állattenyésztési ágazata. A szektor termelési értéke a baromfihúst
tekintve 250 milliárd forint, a feldolgozott (panírozott, darabolt)
termékekkel együtt - becslések szerint - ennek a duplája.
Közölte,
a terméktanács saját adatai alapján 2019-ben az egy személyre vetített
baromfihús fogyasztás az országban 29,2 kilogramm volt, ebből 22,74
kilogramm volt a csirke, 2,97 kilogramm a pulyka, 2,35 kilogramm a kacsa
és 0,88 kilogramm a liba. Tavaly azonban a baromfihús fogyasztás
csaknem 4 kilogrammal, 33,46 kilogrammra nőtt.
Csorbai Attila
szerint ez a növekedése azzal magyarázható, hogy a madárinfluenza
kiviteli korlátozásokat jelentett a szektor számára, így az exportra
szánt bizonyos termékek a belföldi értékesítésben jelentek meg.
Ondré
Péter, az AMC ügyvezetője is elmondta, az elmúlt 1,5 évben olyan
kihívásokkal nézett szembe az ágazat, mint a HORECA (hotelek, éttermek,
kávézók) szektor és a közétkeztetés leállása, de évek óta folyamatosan
bizonytalan pályán tartja az ágazatot a madárinfluenza is. Mindezek
miatt döntöttek a baromfihús belföldi fogyasztását ösztönző kampány
mellett.
Közölte, az elmúlt bő 10 évben a magyar agrár
élelmiszeripar lendületesen fejlődött, a fejlődés egyik motorja pont a
hazai baromfi szektor volt, amely éves szinten 700 ezer tonna hús
előállítására képes. Ebből a 700 ezer tonnából 400 ezret a belföldi, 300
ezret pedig az export piacokon értékesítenek. Ugyanakkor megjegyezte,
nagyban eltér a belföldi fogyasztás és az export szerkezete: míg
előbbinél 80-85 százalék a csirke és a maradék 15 százalékon osztozik a
pulyka és a vízi szárnyasok, addig az exportnál 35-60 százalék között
mozog a csirke és 40 százalékot tesz ki a pulyka és a vízi szárnyasok.(F:mti)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése