Oldalak

2010. január 7., csütörtök

Romló fizetési morál

Körbetartozás, Romló fizetési morál, Csődhullám...
Rendszeres felméréseink szerint Magyarországon folyamatosan romlik a fizetési morál. Míg 2003-ban átlagosan 38 nap alatt került egy számla kifizetésre, ma már egy-egy vállalkozásnak akár átlagosan 85-100 napot kell várni arra, hogy az elvégzett munka, vagy a kiszállított áru után a pénzéhez jusson.
A magyar gazdaságból eltűntek a "késve, de biztosan" fizetők, és helyüket a "mindig késve, de egyáltalán nem biztosan" fizetők vették át a vezető szerepet.
Ennek a fő oka, hogy a kis-és középvállalkozások jellemzően tőkehiányosak és majdnem semmi tartalékuk nincs arra, hogy egy esetleges vevői csúszást kiegyensúlyozzanak. A fizetési morál romlását tovább fokozza a vállalkozások "tétlenkedése" is, mivel nem reagálnak azonnal a késve fizetésre. A
Coface adatai szerint a kiállított számlák 70%-a késve, 2,4%-a pedig egyáltalán nem kerül kiegyenlítésre.
A romló fizetési morállal párhuzamosan nő a magyar gazdaságban a körbetartozások állománya is. Ma már nagyobb összeggel tartoznak egymásnak a cégek, mint amennyi a Magyarországon működő kereskedelmi bankok teljes vállalati kölcsönei összege. A körbetartozás pedig a jól működő vállalatok számára is likviditási nehézségeket okoz, amennyiben a vevői nem fizetnek időben.
A likviditási helyzet javításának egyik leghatékonyabb eszköze egy jó szakmai referenciákkal rendelkező inkasszó társaság megbízása a kinnlevőségek szakszerű és folyamatos kezelésével.
Egy folyamatos inkasszótevékenység általában 25-30%-al csökkenti a késve fizetők számát, és korán - amikor még akár jogi úton is eredményesen lehet eljárni - azonosítja azokat a vevőket akik csődveszélyes helyzetben vannak. Így a véglegesen nem fizetett számlák hányadát akár a nulla felé lehet csökkenteni

Nincsenek megjegyzések: