2010. január 14., csütörtök
Stratégiai tippek
Stratégiai tippek kezdő vállalkozásoknak
A gazdaságtörténelem egyik legnagyobb válságának közepén nehéz okosat mondani az induló vállalkozások stratégiáját illetően. Az amerikai kockázati tőkések, akik ugyebár induló vállalkozásokban vásárolnak részesedéseket, egyöntetűen azt vallják, hogy minden mostani vállalkozónak meg kellene változtatni gondolkodását és a gyors növekedés helyett inkább visszatérni a garázsba, aztán majd jönnek a sikerek is. Tehát az üzenet mostanság inkább az, hogy maradj kicsi! Persze csak addig, amíg nem érdemes már naggyá válnod...
Nézzük mi az az öt stratégiai tipp, ami megfontolásra érdemes:
Ne a növekedésre fókuszálj, hanem a pénz gyarapítására!
Ha megnézzük az Amazon.com példáját még a kilencvenes évek végéről, akkor láthatjuk, hogy hosszú-hosszú évekig veszteségesek voltak és sorozatos hitelekből, részvénykibocsájtásokból finanszírozták őrült növekedésüket. Ez az üzleti modell már nem működik! Hitelhez jutni szinte már lehetetlen induló vállalkozásként és a kedvezőtlen piaci hatások miatt sem érdemes olyan őrült növekedésbe kezdeni. A gazdaság most sokkal sérülékenyebb, mint 5 vagy 10 évvel ezelőtt. Egy rossz húzás és megyünk a levesbe.
Legyen inkább cél a tőkefelhalmozás, a stabil cash-flow megteremtése! A készpénzgyarapítást természetesen nem az innováció kárára értjük, hanem csupán arról az összegről van szó, amit a gyors növekedés reményében fektetnénk be infrastruktúrába, ingatlanokba, munkaerőbe, vagy éppen a konkurencia felvásárlására.
A nagyobb mennyiségű felhalmozott készpénz erősebbé teszi cégünket és lehetőséget biztosít arra, hogy a gazdasági helyzet stabilizálódásával a pánikszerűen kapkodó versenytársaink elé érjünk (készpénz alatt természetesen a bankszámlán tartott látra szóló pénzösszegeket értjük, mielőtt félreérti valaki).
Ne kötelezd el magad újra meg újra!
Feleslegesen ne menjünk bele partneri megállapodásokba, együttműködésekbe, csak ha nagyon indokoltnak látjuk, vagy ha tényleg nincs veszítenivalónk. Egy-egy szerződés, amiből nehéz kitáncolni sokkal károsabb lehet, mint egy nagyobb pénzveszteség.
Nagyon gondoljuk meg, kikkel működünk együtt és velük törekedjünk a minél nagyobb, kölcsönös hatékonyságra. Vagy teljes erőbedobással csináljuk, vagy sehogy!
Harcolj, amíg el nem fogynak az ellenfelek!
Soha ne adjuk fel a harcot, amíg a legkisebb esélyét is látjuk annak, hogy területünkön piacvezetők, vagy legalábbis meghatározó vállalkozás lehetünk. Nem minden áron, de törekedni kell a versenytársak megelőzésére.
Folyamatosan kövessük figyelemmel a lépéseiket, és ha szükségesnek látjuk, akár stratégiai szövetségeket is köthetünk.
Legyen elképzelésed, mi lesz 3-5 év múlva!
Ez nagyon fontos, hiszen megfelelő jövőkép nélkül csak céltalan bolyongássá válik a tevékenységünk. Időről-időre tekintsük át a megtett utat és tervezzük meg előre, mikor milyen nagyobb lépést szándékozunk megtenni.
Vajon a termékünk, vagy szolgáltatásunk hogy fog kinézni jövőre, vagy akár több év múlva? Milyen új elvárásokkal kell majd szembesülnünk? Merrefelé tart a piac? Ezeket akár 2-3 havonta vizsgáljuk meg újra és újra, hogy időben kapcsoljunk, mielőtt elrohannak mellettünk a többiek.
Sok cég azért tűnik el végleg a piacról, mert képtelen a megújulásra. Ne kövessük el ezt a hibát!
Találd ki, hogy teszed pénzzé az ötleteid!
Kevés az olyan ötlet, ami üzleti modell nélkül is hozza a pénzt.
Anélkül ne is kezdjük semmiféle fejlesztésbe, amíg nem látjuk, hogyan lehet pénzt csinálni belőle. Nincs rosszabb annál, mint egy új ötletbe történő nagyobb befektetés, ami soha nem fogja visszahozni az árát. Lehet, hogy nem az ötlet rossz, csak nem gondoltuk végig a folyamatot.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése