„Hazát
áruló” ügyvédek és hatósági személyek közreműködésével ma is virágzik a
termőföld-vircsaft, amelyben ügyeskedő hazai és külföldi spekulánsok
nyerészkednek – állítja elemzésében Roszik Péter, a Győr-Moson-Sopron
megyei Agrárkamara elnöke.
Szerinte
a „zsebszerződésekkel eladott” magyar termőföldek nagysága eléri az
egymillió hektárt, és a 2004-es uniós csatlakozás óta 300-500 milliárd
forint hazai és EU-s támogatás folyt ki e csatornákon a külföldi
földhasználókhoz. Máig – teszi hozzá a szakember - a zsebszerződések
tizenhétféle formája vált ismertté, bár több ilyen típust az időközben
végrehajtott földtörvényi módosítások kizártak.
A szakzsargonban
korábban azokat a megállapodásokat hívták zsebszerződésnek, amelyekről a
felek és a tanúk tudtak, illetve a bennük szereplő külföldi
tulajdonváltozásokat az ingatlan-nyilvántartáson nem vezették át. Ma
viszont a köznyelv zsebszerződésnek hív minden olyan megállapodást,
amelyben a termőföldről szóló törvény kijátszására tesznek kísérletet.
Roszik Péter szerint többek között olyan szervezetet kellene létrehozni,
amely a zsebszerződéseket esetről esetre felszámolja és feltárja a
korábban elkövetett állami visszaéléseket. Emellett szükség lenne arra
is, hogy az állampolgárok bejelentsék a tudomásukra jutott ügyeket.
Az 1994-től
hatályos földtörvény folyamatosan védelmet próbált biztosítani a
termőföldre, és felelőséggel kimondható, hogy a törvényhozó akkori
szándéka az volt, hogy természetes személyek és magyar állampolgárok
kezébe tegye le a magyar föld sorsát – állapítja meg Roszik Péter. Az
idő előrehaladásával derült fény azokra a „kis- és nagykapukra”, amelyek
a védelem falán nyíltak. A törvényalkotók máig 8-10 alkalommal
kényszerültek a földtörvény módosítására, hogy a valós vagy vélt
„kiskapukat” bezárják. A módosítások ténye közel sem jelenti azt, hogy a
változtatást kiváltó szerződéstípus addig legális „kijátszást”
jelentett, csupán azt, hogy ügyeskedő ügyvédek esetenként elérték, hogy
az ingatlan-nyilvántartás az új tulajdonosokat bejegyezze. Vannak olyan
szerződésformák, amelyek bejegyzését a földhivatalok egy része
elutasította, a másik pedig nem – szögezi le a szakember.
Roszik
Péter szerint a rendszerváltástól eltelt idő – kevés és rövid
időszakokat leszámítva – mégis arról szólt a termőföld vonatkozásában,
hogy egyes érdekcsoportok miként tudtak minél nagyobbat kiszakítani
Magyarország termőföldjéből, eltekintve attól, hogy mi volt a
törvényhozói szándék, mi lenne a helyi közösségek és az egész társadalom
érdeke. A termőföld-biznisz és vircsaft virágzott és még ma is
virágzik, amelyben ügyeskedő hazai és külföldi spekulánsok
nyerészkednek, „hazát áruló” ügyvédek, hatósági személyek hathatós
segítségével - fogalmaz a szakember.
Magyarországon a
„zsebszerződéssel eladott” földterület nagysága egymillió hektár
körülire tehető, természetesen a rejtőzködő sajátossága miatt pontos
adat nem nyerhető – állítja Roszik Péter. Szerinte az is egyértelmű,
hogy minden „zsebszerződést” legális használat takar. Az sem mellékes,
hogy becslések szerint az uniós csatlakozás óta 300-500 milliárd forint
hazai és EU-s támogatás folyt ki e csatornákon a külföldi
földhasználókhoz, anélkül, hogy hazai ráfordításaikon keresztül
számottevően hozzájárultak volna Magyarország gazdaságához.
A megyei
kamara elnöke szerint kulcsfontosságú, hogy a vidék sorsát a helyben
lakó, az ottani közösség irányításában részt vállaló, az erőforrásokat
felelősen használó és a földet szerető gazdatársadalom kialakuljon,
illetve megerősödjön. Ők példát mutathatnak életükkel a saját
környezetüknek és a földtől elszakadt városiaknak is. Nem alkalmi
munkavállalókra, hanem gazdákra van szüksége a határnak és a hazának –
fogalmaz a szakember.
Úgy tűnik, hogy még szinte egyetlen hektár
„tulajdonlását” sem könyvelhetik el a „vevők” sajátjukként, így minden
törvénysértő megoldásra lehet jogállami válasz – szögezi le Roszik
Péter. Szerinte több változtatást kellene végrehajtani: így például a
„nemzetet jobban szolgáló” földalapra, új
jogszabályokra, hatékony
ügyészségre, segítő adóhatóságra, megértő és főként egységesen működő
bíróságokra, de főként akaratra van szükség.
Ugyanakkor ahány típusú a
zsebszerződés, annyiféle kezelésre van szükség. Roszik Péter leszögezi:
teljesen egyértelműen az a feladat, hogy a zsebszerződésekkel
„megszerzett” termőföldek ne alakulhassanak legális tulajdonná. Így
példéul fel kell állítani azt az együttműködő szervezetet, amely
feltérképezi és estről-esetre felszámolja a „zsebszerződéseket”, illetve
az állam által elkövetett visszaéléseket. A kivizsgálást pedig jól
kiegészíthetné egy olyan üzemszabályozási törvénycsomag, amely a helyben
lakó gazdák földhöz jutását szolgálja - állítja a szakember.
A
legfontosabb, hogy lélekben ne mondjunk le termőföldjeinkről – fogalmaz
Roszik Péter. A második pedig, hogy az állampolgárok a tudomásukra
jutott eseteket juttassák el azokhoz a szervezetekhez, amelyek céljuknak
tekintik a termőföld közérdekű hasznosítását – szögezi le.
Forrás: www.agromonitor.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése