Sárospatakon megalakult a Tokaj-Hegyalja Egyetem, meghatározva az intézmény oktatási területeit, valamint közép- és hosszú távú célkitűzéseit - jelentette be a felsőoktatási modellváltás koordinálásáért felelős kormánybiztos szerdán a zempléni városban, sajtótájékoztatón.
Stumpf
István elmondta: az egyetem 2021. augusztus 1-jén nyitja meg kapuit, az
alapítványi fenntartású intézmény az Eszterházy Károly Egyetem
sárospataki campusán elérhető szakok továbbvitele mellett több új
képzést is indít majd, például szőlész-borászt,
turisztikai-vendéglátóiparit, valamint a kulturális örökség kutatását
művelő és azt aktívan innováló tevékenységekét.
Szólt arról is,
hogy a későbbiekben vállalkozásfejlesztési szakkal és több továbbképzési
programmal egészül majd ki a képzés.
Stumpf István közös
érdeknek nevezte, hogy a jövőorientált szellemiséget a természeti és
kulturális örökség megbecsülésével ötvözve az egyetem elősegítse azt,
hogy Sárospatak és térsége a fenntartható társadalom egyik hazai
mintaképévé váljék.
Jobbágy László, a Digitális Jólét Nonprofit
Kft. ügyvezetője a Digitális Kazinczy Műhely részeként szerveződő
Kazinczy-programról szólva közölte: támogatják a nyelvtudományi
kutatások és a mesterséges intelligencia, illetve további digitális
technológiák összekapcsolását, ezáltal megőrizve a magyar kulturális
örökség nyelvi részét.
Hangsúlyozta: a magyar nyelv élő
változatainak digitális rögzítése fontos feladat, a Digitális jólét
program céljai azonban a megőrzésen is túlmutatnak.
Bajzáth
Angéla, a Digitális Comenius Műhely vezetője ismertette a Digitális
Comenius éves jelentést, amely egy nemzetközi elemzés keretében nyújt
áttekintést a különböző országok digitális oktatási helyzetéről. A
jelentés segíti az eligazodást a digitális oktatás fejlesztésének
trendjei között és lehetőséget nyújt a fejlesztési irányok kijelölésére,
valamint szakmai diskurzusokra.
Kisfaludy László köznevelésért
felelős helyettes államtitkár a Digitális Comenius jelentés
fontosságáról beszélt, kiemelve, hogy a névadó, a többek között
Sárospatakon is dolgozó Comenius a térség nagybetűs pedagógusának
tekinthető, aki pedagógiai munkáiban olyan módszertani javaslatokat
fogalmazott meg már a 17. században, melyek ma is helytállóak és az
oktatás megújításának célrendszerében is értelmezhetők.
Ilyen a
szemléltetés fontossága, a játékosság, a történeteken, szimulációkon
keresztül történő megismerés és elsajátítás hatékonysága, a tanulói
kreativitás és önállóság kibontakoztatása. Ezek az elvek a mai magyar
köznevelés irányaiban is megjelennek - hangsúlyozta a helyettes
államtitkár.
A sajtótájékoztatón Molnár Péter, a Hegyközségi
Tanács elnöke az egyetem szőlész-borász képzéséről szólva azt mondta: a
világörökségi címmel is rendelkező Tokaji borvidék szőlészei és borászai
a térség fenntartható szakmai fejlődése és a vidék megtartó ereje
szempontjából kiemelt ügyként kezelik a humán háttér magas szintű
fejlesztését. "Kulcsfontosságú, hogy a szakképzés, a közép- és felsőfokú
oktatás szintjén is olyan képzés valósuljon meg, mely biztosítja az
erős szakmai alapok mellett a valós, naprakész gyakorlati tudás
megszerzését is" - hangsúlyozta.
Kitért arra: a Tokaji Borvidék
Hegyközségi Tanácsa szorosan együttműködik a Tokaj-Hegyalja Egyetemmel
annak érdekében, hogy a hallgatók elméleti és gyakorlati képzése a
legkiválóbb oktatók és szakmai műhelyek, szőlészetek és borászatok
közreműködésével valósuljon meg. Közös cél, hogy a Tokaji
kutatóintézetnél és a pincészeteknél rendelkezésre álló tudás és
infrastruktúra segítse az egyetem működését. (F:mti)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése