2021. március 6., szombat
A kenyér...
A gabonafélék, ill. kukorica lisztjéből sült, erjesztett tészta, az
újkorban alapvető néptáplálék. A falusi lakosság és a városi családok
egy része a 20. sz.-ig maga készítette, bár a → sütőipar
már igen korán jelentkezett. A házikenyér századunk közepe óta a
parasztságnál is folyamatosan visszaszorult. – Mo.-on a 19–20. sz.-ban a
házikenyér nyersanyagában és készítésmódjában
sokféle változat fordult elő. A K-Dunántúlon, az Alföld és Erdély nagy
részén búzalisztből, a Dunántúl többi részén, a Duna–Tisza közén, a
Nyírségben, északon és Erdély egy részén rozslisztből, az átmeneti
övezetekben a két liszt keverékéből sütik a kenyeret. A Keleti-Kárpátok
magyar lakosságánál önálló alapanyag az árpa. Kukoricakenyeret sütnek
rendszeresen az Alföld ÉK-i peremvidékén (Kraszna-Szamos-Tisza mente).
Somogyban a rozs–kukorica-keverék a jellegzetes. Az alapanyag
kiegészítése más lisztfélével gyakori szükségmegoldás; búzakenyérnél
burgonyával elég rendszeres. A kenyérlisztet vagy a malomban, az → őrléssel párhuzamosan vagy házi → szitálással
különítik el az őrleményből. A kenyér nyersanyagai közül sosem
hiányzott az e célra házilag készített erjesztőanyag, amelyhez a
századfordulótól kezdve sajtolt → élesztő is társul. A magyar nyelvterület középső részén és az ÉNy-Dunántúlon → tartósított erjesztőanyagot, másutt → kovászmagot használnak. Búza- és rozskenyérnél általános az ún. közvetett tésztakészítés. Ennek első lépése a kovászolás, melynek során a liszt egy részéből az erjesztőanyaggal → kovász
készül. Azt érni hagyják, majd a többi liszttel és folyadékkal tésztává
dagasztják. Árpa- és kukoricakenyérnél uralkodó az ún. közvetlen
tésztakészítés, amelynél a kovászolás elmarad, az egész lisztmennyiséget
valamennyi szükséges nyersanyaggal egyszerre dagasztják össze. Ez
utóbbi megoldás rozskenyérnél erősen visszaszorulóban előfordul még a
DNy-Dunántúlon, területileg kapcsolódó párhuzamai gyakoriak egyidejűleg
az Alpokban. A tésztakészítés mindkét megoldásánál a dagasztást a tészta
érlelése, majd kiszakítása követi. Kovászoláshoz azt a lét használják,
amelyben az erjesztőanyagot eláztatták; a dagasztáshoz sós vizet. A
tartósított erjesztőanyag hatóanyagaitól és a sótól eltekintve a kenyér
fűszerezése ritka. A kovászmagot alkalmazó vidékeken szórványosan
többfelé kovászolnak komlólével. DNy-Dunántúlon gyakran köménymagot
dagasztanak a tésztába, ami Közép-Európa rozskenyeres övezetében, így a
szomszédos osztrák területen is igen elterjedt. A kiszakított tésztát
gömbölyűre alakítják, majd kelesztik. Erdélyben jellegzetes, hogy a
kelesztés gyakran elmarad. A sütést házi kemencében
végzik, csak ritkán, újabban a péknél. Sütőedénybe rendszeresen csak a
szétfolyó, töredező árpa- és kukoricakenyeret teszik, egyébként a → tepsi
alkalmazása 20. sz.-i szórványos divatjelenség. A kisült kenyerek súlya
a kiszakított darabok nagyságától, formája viszont nemcsak az
alakítástól, hanem az alapanyagok tulajdonságaitól és a kenyérkészítés
módjától is függ. A házikenyerek átlagos súlya 5–6 kg, csak a
Tiszántúlon volt nagyobb és Erdélyben kisebb. Alapátmérőjük Erdélyben
20–25, másutt 35–40 cm. A rozs- és rozsos kenyerek magassága 10–12 cm,
az alföldi búzakenyéré 20–25 cm, gyakori D-Tiszántúlon a 30 cm-es, a
legmagasabb sikértartalmú búzából készült kenyér. A búzakenyereket a
magasság növelése érdekében bevetés előtt félkörben késsel megvágják (az
ország középső részén), a D-Alföldön hajtogatva alakítják („fejesre
szakasztják”). A hosszú, ovális forma a házikenyérnél új és ritka.
Kenyértésztából általában egy kisebb kenyeret, → cipót is szakítanak, s különféle → kenyérlepényeket sütnek. A kemencéből kiszedett kenyereket hűtik, majd → kenyértartón
vagy egyéb tárolóhelyen raktározzák. Erdélyben a kenyér felső héját
rendszeresen feketére égetik sütésnél és búzakenyérnél ezt az égett
héjat sütés után azonnal, még melegen leverik. – A kenyérkészítés
sajátos eszközei közül a → sütőteknő, → kovászfa, kovászkeverő lapát, sütőabrosz, → sütőlapát sehol sem hiányzik, a teknővakaró használata mindenütt szórványos, míg a → kelesztőedény
alkalmazása éles regionális elkülönülést mutat. – A háztartásban a
kenyérkészítés 1–3 hetes időszakonként, többnyire kéthetenként
ismétlődik. A kenyérkészítés lebonyolítása 18–20 órát igényel. Általános
gyakorlat, hogy a kovász érlelését, a dagasztást éjszakára időzítik.
Ehhez déltájban áztatják az erjesztőanyagot, este szitálják a lisztet és
kovászolnak, hajnali 2–3 óra körül dagasztanak, 5 körül vetik be a
kemencébe a kenyereket és két órán át sütik. A házi kenyérkészítés női
munka, presztízskérdés. A dagasztást már nem bíró öregek a kemence
fűtésében, a bevetésben kapnak szerepet. – Ugyanebben az időben
regionálisan jelentősen eltér a kenyér táplálkozásbeli szerepe, abszolút
mennyisége, valamint részaránya a lisztből készült ételek csoportjában.
Moldvában a falusi lakosság – magyarok és románok – étkezéséből a
kenyér teljesen hiányzik, a házikenyér készítés csak a 20. sz. közepén
kezdődik szórványosan. Az 1930-as években kenyeret csak vásárban,
városban járva vettek, s évente néhány alkalommal ettek. Erdélyben a
házi kenyérkészítés rendszeres, a kenyér mindennapi étel, de
mennyiségileg általában elmarad, vagy legfeljebb éppen eléri az itt
mindennapi kukoricapuliszka (→ tört pép)
fogyasztását. Csak innen Ny-ra főtáplálék, alapvető szerepű a
táplálkozásszerkezetben a kenyér. A két utóbbi övezetben hasonló
viszont, hogy minden étkezési alkalommal szerepelhet, főételként és
hideg-meleg főételekhez egyaránt eszik. A D-Alföldön a kenyér héját
általában nem eszik meg, minden levágott karajt körbe meghámoznak. A
kenyérnek leves ételek sűrítésére való felhasználása, ami igen elterjedt
középkori megoldás (→ rántás),
az újkor késői századaiban nálunk már hiányzik. Az Alföldön
kenyérsütéskor egyszerűbb eljárással, korpából, dercéből gyakran
készítenek külön kenyeret a kutyáknak, amint a 17–18. sz.-ban hazai és
külföldi nemesi udvarházakban szokásos volt. Ebből származik a „Kutyát
lehet kapni, csak korpa legyen” szólás. Szabályos búzakenyér a
D-dunántúli rozskenyér-övezetben és az ÉK-i kukoricakenyér-övezetben
ünnepi → kalácsként készül. – A kenyér erjesztett voltánál fogva történetileg új ételtípus. Sült tésztaételként előzménye az erjesztetlen → lepénykenyér, táplálkozásszerkezeti szerepében a → kásaételek. – A gabonatáplálék készítése során fellépő spontán erjedés megfigyelése vezette rá az embert a → tésztaerjesztés
lehetőségének felismerésére. Történetileg is bizonyítottnak tekinthető,
hogy a tésztaerjesztés, a kenyérkészítés nem monogenetikus eredetű. Az
Alpoktól É-ra előkerült, i. e. 800-tól kezdve gyakori kenyérleletek
ellene szólnak annak a korábbi interpretációnak, amely az egész európai
kenyérkészítést egyiptomi innovációs centrumból származtatja. A kenyér
készítésének ténye önmagában táplálkozásbeli helyzetéről sosem
tájékoztat. A korai középkorban Európa-szerte csak a legfelső társadalmi
réteg evett kevés kenyeret. Az őket ellátó műhelyek, szakemberek
tevékenysége is hozzájárult a kenyérkészítés széles körű
megismertetéséhez. A középkor végén kezdődött és máig sem fejeződött be
É- és K-Európában, valamint kisebb peremterületi, magas hegyvidéki és
erőteljesen kukoricatermelő övezetekben (köztük a Kárpátokban, a
Kárpát-medence keleti harmadán és a román alföldeken) az a váltás,
amelynek során a gabonatáplálék mennyiségileg jelentősebb formájaként a
kenyér a kásaételek helyébe lépett. – Mo.-on szélesebb körű, rendszeres
házi kenyérkészítés kezdeteire a 14. sz. közepétől utalnak
jobbágyszolgáltatások. Az ún. közvetett tésztakészítésnek a sütőiparon
kívüli gyakorlatát valószínűsíti a ’kovász’ jelentésű kiskovász terminus 15.sz.-i felbukkanása. Az Alföldön ugyanekkor megjelenő új, ún. → középmagyar háztípus
két zárt tüzelőjének egyike – a konyhai sárkemence – kenyérsütő
berendezésként értelmezhető. A 16. sz.-ban gyakran regisztrálták a
kenyérkészítés eszközeit háztartási felszerelésként, a néphitben
jelentkezett a domború kenyeret célzó analógiás varázslás. A
várkatonaság élelmezéséhez a jobbágytelek ekkor sokféle kész kenyérrel
is hozzájárult. A kötelező „ajándékok” között kenyér az urbáriumokban
(Erdély kivételével) országszerte sűrűn szerepelt. Kenyér és kalács
a parasztháztartásban már következetesen elkülönült. Az adózó
társadalmi egység meghatározására megjelent a „külön kenyeres” jogi
kifejezés. Az ország középső és Ny-i részén mindennapi, mennyiségileg
nem jelentéktelen, formájában már a maihoz hasonló kenyérfogyasztás
valószínűsíthető. A kenyér szó a
köznyelvben a korábbiakkal ellentétben a 17. sz.-tól következetesen
csak erjesztett kenyeret jelöl, erjesztetlen tésztát már nem. A 18.
sz.-ban az alföldi búzakenyér fogalom Európában, kiváló minőségét,
szokatlanul nagy méretét, különleges erjesztőanyagát angol, francia,
német utazók és enciklopédisták csodálták. – Az ország egy részén
megfigyelhető 16. sz.-i jelentős kenyérfogyasztás a koraiak közé
tartozik Európában. A Kárpát-medence a kontinensen átmeneti helyzetet
foglal el a búzakenyér D-európai és a rozskenyér északi övezete között.
Az árpakenyér Európa-szerte a tájökológiai adottságok folytán csak a
rosszul keleszthető gabonával rendelkező vidékek egyik gyakori
megoldása. Közéjük tartozik a Kárpátok egész vonulata. Az erjesztett
kenyér nem feltétlenül domború és magas, de Európában a középkor óta
folyamatosan ennek irányába haladt a kenyérgabona megválasztása, a
kenyérkészítés módja. Mégis a legújabb korig É-, Közép- és D-Európa
kisebb-nagyobb körzeteiben közönséges kenyérként szokásos csupán ujjnyi
magas vagy még alacsonyabb, egyáltalán nem domború forma: zabból,
árpából, de rozsból, búzából is készül; gyakran nyílt tűzhelyen
sütve; frissen fogyasztva és évi egy-kétszeri kenyérsütéssel (ún.
kemény típusváltozatként) egyaránt. Nálunk ilyen kenyérfajtáknak semmi
nyoma, kenyérnek ezeket a köztudat a 18. sz.-tól semmiképp el nem
ismerné. A hazai kenyérkészítésben a jól lazított, domború kenyeret adó
erjesztésnek, tésztakészítésnek is legcélravezetőbb megoldásai
dominálnak, amelyek az újkorban Európa-szerte egyre inkább előtérbe
kerültek, de kizárólagos érvényre máig nem jutottak. (→ még: gyümölcskenyér, → palacsinta) – Irod. Stokar, W. von: Die Urgeschichte des Hausbrotes (Leipzig, 1951); Schmitthenner,
E. und H.: Speise und Trank in Europa (Wissenschaftliche
Veröffentlichung des Deutschen Instituts für Länderkunde, N. F., 1960); Kisbán Eszter: A kenyér néprajzi kutatása Európában (Ethn. 1965); Kisbán Eszter: A kenyér a táplálkozási struktúrában (Népi Kultúra – Népi Társadalom, 1970). – 2. A hozzá fűződő hiedelmek (→ hiedelem) és → mágikus eljárások
még a 20. sz.-i Európában is elevenen éltek. Ezek keletkezésében a
legfontosabb tényezők a következők: a kenyér alapvető táplálék volt;
mint ilyen lett a termékenység, a bőség szimbóluma, az agrármágia (→ termékenységvarázslás) eszköze, → áldozati
étel stb. A kenyérélesztési eljárások sikere nagymértékben függött a
nem mindig biztosítható külső körülményektől. Ezért részint mágikus
eljárások is társultak a kenyérkészítés műveletéhez, részint kialakult a
kenyér megronthatóságába vetett hit. A siker biztosítása érdekében és a
rontást elhárítandó, a kenyérsütéshez számtalan hiedelem jellegű → előírás és → tilalom
járult. A kenyér az egyházi szimbolikában is fontos szerepet kapott –
tisztelete részint ezen alapszik. A hiedelemanyag meglehetősen egyöntetű
egész Európában, és fő vonásaiban régtől fogva nyomon követhető. A
magyar → népi hitvilág kenyérrel kapcsolatos legfontosabb adatcsoportjai a következők: A tilalmak egy része a sütés időpontját szabályozza (→ hét napjai).
Az országszerte általános pénteki (különösen nagypénteki) tilalmat még a
közelmúltban is megtartották. Ebben komoly szerepe volt a tilalmak
ellen vétők büntetésével kapcsolatos hiedelmeknek (a pénteki kenyér
véres lesz, kővé válik, sír a kemencében). Emellett a pénteki, ill.
nagypénteki kenyeret felhasználhatónak vélték különböző mágikus célokra
(pl. vízbe fúlt megkeresése). Tilalmas nap volt továbbá a kedd is (→ kedd asszonya), valamint az év jeles napjai közül elsősorban → Luca napja és Borbála napja.
A tilalmak más része a sütést végző személyre vonatkozik (férfi,
valamint menstruáló nő nem süthet; asszony sütés előtt nem közösülhet),
ill. magára a készítés műveletére (a → rontást, → szemverést
megelőzendő a kovászolást nem láthatta idegen, nem volt szabad a
tésztát megdicsérni: az erjesztőanyagot általában nem volt szabad
kölcsönadni). – A sütés minden fázisához kapcsolódott valamilyen mágikus
kísérőcselekmény: ezek részint analógiás úton kívánták a munka sikerét
biztosítani (pl. dagasztás után cuppogtak a kenyérnek; kemencébe vetés
után a sütő felemelte szoknyáját; a szakajtót felborították stb., hogy
magasra nőjön a kenyér részint általános, mindenfajta mágikus célra
alkalmas gesztusok voltak (kovászolás, dagasztás, bevetés előtt és után
keresztet vetnek kés élével, sütőlapáttal stb. a tésztára, a kemence
szájára; a kelni tett kenyérre ráolvastak stb.). Sok helyen szokás volt
az egyik vagy mindegyik kenyérbe ujjal lyukat nyomni. Az így megjelölt
kenyeret általában utolsónak hagyták, és a hit szerint ez használható
volt különböző célokra, így pl. → tűzvész elhárítására. – A kenyér becsben tartása, tisztelete még a 20. sz.-ban is elevenen élt (pl. Isten áldása
néven emlegették; nem volt szabad rálépni, eldobni; ha leesett a
földre, meg kellett csókolni, de legalább ráfújni). A kenyér megszegését
és fogyasztását szabályozó előírások és tilalmak is részben e
tiszteletet tükrözik, részben analógiás úton kívánnak bizonyos célokat
biztosítani (megszegés előtt keresztet kell rá rajzolni; a megkezdett
karéjt végig kell enni; befelé kell fordítani, hogy a gazdagság befelé
siessen stb.). A kenyér mint a család jólétét, bőségét, termékenységét
szimbolizáló, ill. biztosító alapvető táplálék, elsősorban bizonyos
kezdő alkalmakkor kapott szerepet, amikor egyébként is jellemző volt e
célok mágikus biztosítása. Általános volt az új házba vitt kenyér és só,
amely a lakók jólétét kívánta biztosítani vagy azt szimbolizálta.
Hasonló szerepe volt a kenyérnek → lakodalomkor (pl. az új asszonyt kenyér alatt vezették be; ő maga osztogatott a vendégeknek kenyeret stb.), valamint a → karácsonyi – eredetileg évkezdő – szokásokban (a → karácsonyi vacsorán fogyasztott vagy a → karácsonyi asztalra
helyezett és néhány napig érintetlenül ott hagyott kenyérhez sok helyen
a jövő évi gazdagságot, termékenységet biztosító jelentés társult). A
kenyér szereplése az agrárrítusokban Európa nagy részén intenzív volt
még a közelmúltban is; erre a magyar nyelvterületről csak szórványadatok
ismertek (pl. kenyér ekevas alá tétele első szántáskor; karácsonyi
kenyér megőrzése szántásig stb.). A kenyér halottkultuszban betöltött
szerepe azonban nálunk is fontos volt: mint legalapvetőbb táplálék
kapott szerepet a → halott etetésében és ezzel összefüggésben a → szegények etetésében.
Fontossága révén lett a kenyér és a sütés minden eszköze mágikus és
gyógyító célokra alkalmas tárggyá. Sokféle betegség (pl. → árpa, kinövés,
seb stb.) gyógyszereként ismert a kenyér elfogyasztása; a vele való
bedörzsölés, eltörése a beteg feje felett, a kenyérmosó vízzel való
itatása, stb. A tűzvész elhárításában a kenyér és a sütőteknő; a → vihar elhárításában a szénvonó és a sütőlapát kapott fontos szerepet. → Előjelek
is fűződtek a kenyérhez: legáltalánosabb az a hit volt, hogy a sütés
közben megrepedő kenyér egy családtag halálát jelenti. A kenyérrel
kapcsolatos hiedelmek egy része – nálunk éppúgy, mint egész Európában –
éppen régiségénél fogva sok esetben értelmét vesztette. A cselekmények
nagy része már hiedelemháttér nélküli, csak a hagyomány által
fenntartott gesztus. Legelevenebben a kenyér tisztelete élt a legutóbbi
időkig. (→ még: lepény, → sütemények) – Irod. Kiss Lajos: A kenyérsütés babonái (Ethn., 1922); Schmitthenner,
E. und H.: Speise und Trank in Europa (Wissenschaftliche
Veröffentlichung des Deutschen Instituts für Länderkunde, N. F., 1960). (Forrás: Magyar Néprajzi Lexikon)
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése