A megérett szálas gabona levágásának művelete. A gyűjtögetett
gabonafélék betakarítása is tulajdonképpen aratás. Az aratás és a
gyűjtögetés egykori összefüggésére utal az arat és az irt
szavak rokonsága is. Az aratás egyszerűbb módozatai alkalmi kisegítő
munkaként és alacsonyabb szociális szint jelzőiként a földművelő
kultúrákban is előfordulnak, így a lábon álló kalászból a mag tenyérrel
történő kidörzsölése, a kalászok kézzel tépése és a nyűvés, a növény
szárastól való kihúzása. Ezek az egyszerű aratási módok elszórtan az
elmúlt száz évben is gyakorlatban voltak a magyar parasztok
gazdálkodásában. Pl. a Dunántúlon a → rókafarkú köles
kalászát az aratók késsel vágták le. A vágóeszközzel folytatott aratás
első nyomai a Közel-Keleten i. e. 6500 körülről kerültek elő. Az
emberiség aratószerszáma hosszú ideig – a tépőfésű aránylag ritka
előfordulásától eltekintve – a → sarló
volt. A sarlós aratás egyszerű formája nem igényelt különösebb
munkaszervezést. Az arató amit learatott, kévébe is kötötte. A 18–19.
sz.-i fejlettebb munkaszervezetben a sarlós arató társaival egy sorban a
gabonatábla szélességében haladt. Bal kézzel megfogott egy köteg
gabonát és jobb kézzel a földtől mintegy 25–30 cm-re elvágta a szárát,
majd letette maga mellé (fogás). Átlagosan 2–6 arató után dolgozott egy kötöző, aki szalmakötéllel puszta kézzel vagy → kévekötő bottal kévébe kötötte a fogásokból összerakott markokat (hónalj, nyaláb, öléb).
Egy marok kb. annyi levágott gabona, amennyit egy felnőtt ember
lehajolva kinyújtott karjával testéhez szorítva föl tud emelni. A kévébe
kötött markok száma vidékenként változott. Több körülmény
befolyásolhatta – pl. az aratóeszköz, az arató személye –, általában 2–5
marok került egy kévébe. A sarlós aratás fejlettebb munkaszervezetében
az aratást asszonyok, a kötözést férfiak végezték. Kis parcellákon vagy
ott, ahol nem tudták biztosítani a megfelelő munkaerőt, megmaradt a régi
forma, a férfiak és nők egyaránt arattak és ki-ki kévébe kötötte, amit
levágott. A sarlós aratás termelékenyebb módja Ny-Mo.-on a széles
pengéjű kaszasarlóval folytatott munka volt, melynek során az arató nem
fogta meg a szálakat, hanem a tövükre suhintott és ezáltal a földre
fektette őket. A sarlós aratásnál a szemveszteség minimális volt,
gyommagvak ritkán kerültek a tiszta szem közé, de maga a munkafolyamat
gyakran a nyár végéig is eltartott. – A kaszával való aratást Európában a
15. sz.-ban Németalföldön és néhány évtizeddel később Mo.-on kezdték,
azonban csak a 20. sz. elejére terjedt el a kontinens egész területén.
Mo.-on a D-Alföldön a 15. sz. második felében jelentkezett a kaszás
aratás. Fokozatosan szorította ki a sarlós munkamódot, de csak a 19. sz.
második felében a gabonakonjunktúra idején jutott túlsúlyra a
Kárpát-medencében. Sőt a magas hegyi területeken – elsősorban Erdélyben –
még az 1950–60-as években is sarlóval arattak (→ eszközváltás).
A kaszás aratás több mozdulat pontos összehangolásából álló
munkafolyamat. A kaszás arató a jobb lábával előre lép, jobb karjával a
kaszát annyira fölemeli, hogy annak hegye a levágandó gabona széléig
érjen, aztán erősen balfelé suhint. A jobb kéz a mell előtt keresztbe
lendül, és a bal kar oldalt kinyúlik. A kasza ívalakban 2–5 cm magasan
vágja el a szárat. A kaszás ezután bal lábával lép előre és megismétli a
mozdulatot. A kaszás aratás többféle munkamódot és munkaszervezetet
tesz lehetővé: a) Kötetlen kaszás aratás: a kaszások a gabonát rendre vágják, a földre terítik. Nem kötik kévébe, nem rakják keresztbe, hanem a villások (kettőzők) villával vagy gereblyével kisebb csomókba (csirke, petrence, rudas), majd nagyobb egységekbe (rudas, vontató, boglya) rakják és azután szállítják nyomtatni (→ nyomtatás).
Kezdetben a mo.-i kaszás aratók valószínűleg ezt a munkamódot
gyakorolták, amint irodalmi feljegyzésekből, dézsmajegyzékekből és
defterekből kiderül. A termés gyors betakarításának szüksége, a munka
racionalizálása szorította rá a parasztokat a szénamunkához hasonló
gabonakezelési módra. A cséplőgép mo.-i megjelenése előtt a nyomtatással
cséplő alföldi uradalmakban termelékeny volta miatt a kötetlen kaszás
aratás volt szokásban, mely a D- és Közép-Alföld nagy gabonatermő
területein a parasztgazdaságokban a 20. sz. második évtizedéig
megmaradt. – b) Rendre vágó kévéző aratás: a gabonát rendre vágják.
Kézzel, sarlóval, marokszedő horoggal, ill. villával vagy gereblyével
kévékbe gyűjtik és bekötve keresztekbe rakják. Ez a munkamód a 19. sz.
közepéig – különösen a tavaszi gabonáknál – elterjedtebb volt a kötetlen
kaszás aratásnál, és a jelen század elején a Kárpát-medence középső
területein még sokfelé gyakorlatban volt. – c) Rávágó kévéző aratás: a gabonát a kaszás rávágja, azaz úgy sújt, hogy a kaszára szerelt → takaró (csapó) segítségével a gabona nem a tarlóra, hanem az előtte álló sorra dűl. Az így keletkezett terítéket a kaszás után haladó marokverő (marokszedő, kettőző)
– aki rendszerint nő – puszta kézzel, sarlóval vagy marokszedő horoggal
összegyűjti és az előre elkészített szalma- vagy búza- ill. rozsszálból
font kötélbe teszi. Ha párban dolgoznak, általában a kaszás köti be a
kévéket. Ha harmadik személy is (kötő, kötöző)
– aki rendszerint férfi – dolgozik velük, az ő dolga a kévébe kötés.
Ezt az aratási módot Németalföldön már a 16. sz. végén ismerték, de a
18. sz.-ban Angliában és Franciao.-ban a gazdasági szakmunkát még
szokatlan aratási eljárásnak tartották. A rávágó kévéző aratás hazánkban
sem mutatható ki a 18. sz. előtt, de a 19–20. sz.-ban a magyar paraszti
gazdálkodásban ez a forma tett a legelterjedtebb aratási mód. A sarlós
aratást legtöbb helyen ez váltotta föl. Az aratómunkára társulók száma a
gazdaságok nagyságától és munkaerejétől függött. A nagyobb gabonatermő
területeken különböző munkaszervezeti formák – a kettes vagy hármas
társulás többszörösei – voltak szokásban, pl. két kaszás után két
marokverő és egy kötöző dolgozott. Ugyanehhez a társuláshoz gyakran kötélteregető
is csatlakozott, egy fiatal fiú, aki a kötözőnek segített. A sarlós,
ill. a kötetlen és a kévéző kaszás aratás különböző munkamódjai az
elmúlt száz esztendő folyamán egyes területeken egymás mellett is
gyakorlatban voltak. Legelőbb a búzát kezdték kaszálni, legtovább a
rozsot és a zabot aratták sarlóval. Az előbbit különösen ott, ahol a
zsúpszalmát sokféleképpen fölhasználták. A tavaszi búzát, a rövid szárú
árpát, a kölest még ott is rendre vágták és úgy kévézték, ahol a többi
gabonafélét rávágva aratták. A kötetlen és kévéző rendre vágó aratás pl.
a Dunántúlon sokfelé elterjedt volt, mint a jégverte, vízöntötte gabona
betakarításának szükségmegoldása. – Az aratás takarás
neve az Alföld középső és déli vidékein nagyjából a kötetlen kaszás
eljárás elterjedésének területén általános. Jelentéstartalma alapján
szintén a gyűjtögető gazdálkodásra visszavezethető kifejezés, mely
eredetileg a termés és növényi élelmiszerszükséglet beszerzését jelölte,
s csak a közelmúlt századaiban szűkült le a gabonatermés
betakarításának jelentésére. – Irod. Györffy István: Takarás és nyomtatás az Alföldön (Népr. Ért., 1928); Balassa Iván: A kévébe kötött szálasgabona összerakása és számolása (Ethn. 1956); Balogh István: A gabona betakarítása a XVI–XVII. században (Ethn., 1957); Tálasi István: A termelés és a nyelv kapcsolata aratóműveleteinkben (Ethn., 1957); Nagy Gyula: Hagyományos földművelés a Vásárhelyipusztán (Népr. Közl., 1963). – 2. A hitvilág más területeihez viszonyítva igen kevés aratáshoz fűződő → hiedelem ismert. A sikeres aratást biztosító → mágikus eljárások közül legelterjedtebb r. k. vidékeken az volt, hogy → húsvétkor
a megszentelt étellel futva igyekeztek haza a templomból: aki elsőnek
érkezik meg, az végzi majd el a hit szerint leggyorsabban az aratást. A
búzaérés kezdetének, valamint az aratás megkezdésének időpontjaihoz
több, országszerte elterjedt hiedelem fűződik. Általában úgy tartották,
hogy Vid napján (jún. 15.) szakad meg a búza töve, és attól kezdve nem
nő, csak érik; de ismeretes volt erre a jún. 24-i dátum is (Szent Iván
napja). Kemenesalján azt tartották, hogy ha korán van búzavirág, korán
lesz aratás. Az aratás megkezdésével kapcsolatban több → tilalom
volt ismeretes: nem kezdték újholdkor és akkor sem, ha halott volt a
faluban. Kedden és pénteken sem volt jó a hit szerint megkezdeni vagy új
táblába kezdeni, mert üres lenne a búza feje. Az aratás kezdésekor
néhol az arató egy búzaszálat kötött a derekára, hogy az ne fájjon. A
Dunántúlon sok helyen a gazda kezdi meg jelképesen az aratást. Aratás
idején a megmaradt vizet nem szabad a tarlóra kiönteni, mert a kiöntő → keléses
lesz. Az aratás befejezése előtt egy csomó gabonát lábon hagytak az égi
madarak számára. Sokszor egy marék kalászt hagytak a tarlón, hogy a
jövő esztendőben a zivatar kárt ne tegyen a vetésben. E búzacsomóról
Rábagyarmat környékén azt tartották, hogy „Szent Péter lovának hagyják
abrakul”. – Irod. Berze Nagy János: Baranyai magyar néphagyományok (III., Pécs, 1940). (F: Magyar Néprajzi Lexikon)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése