Az ünnepek előtt emelkedő forgalomra számít, hosszabb távon pedig stabil nyereséget remél a Grand Tokaj, Tokaj-Hegyalja legjelentősebb bortermelője.
Rábai
László, a társaság vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, december végére
a bevétel elérheti, meg is haladhatja a 3 milliárd forintot a tavalyi
2,68 milliárd forint után, mivel a tokaji aszú és a szamorodni iránt az
év utolsó hónapjában mindig magas a kereslet. Az élelmiszerdrágulás
borpiaci hatását még nem lehet pontosan megbecsülni, de október végéig
az értékesítés az üzleti tervnél jobban alakult - tette hozzá. Az
emelkedő forgalomnak köszönhetően folytatódhat a veszteség mérséklése, a
vezérigazgató jövőre EBITDA-szinten (kamatok, adózás és értékcsökkenési
leírás előtti eredmény), 3 év múlva pedig már az adózott eredményben is
nyereséget vár.
Az idei terméssel elégedett, bár hozzátette,
hogy a rendkívüli aszályt a szőlő is megsínylette, ezt követően pedig a
tartós szeptemberi eső okozott gondot a térségben. Az idei évjárat ezért
valószínűleg nem az évtized legkiválóbbja, de jó minőségű.
Rábai
László úgy vélte, hogy az éghajlatváltozás hatásait egyelőre nem lehet
pontosan felmérni, ezért egyelőre nem terveznek öntözési rendszert
kiépíteni, bár megjegyezte, hogy a kérdés nem alap nélküli. A Grand
Tokaj számára ugyanakkor fontosabbnak tartja az energiahatékonyság
növelését és a logisztika fejlesztését.
Hozzátette, hogy a
feldolgozó és palackozó technológia korszerű, csupán kiegészítő
fejlesztésekre van szükség, és ha emellé sikerülne az évi 4,5 millió
palackos kibocsátást 6,5-7 millióra növelni, akkor a társaság
hatékonyabban működhetne, jobban ki tudná használni a kapacitásait,
magasabb volumen mellett a termelés fix költségei kisebb terhet
jelentenének.
A Grand Tokajnak tehát új értékesítési csatornákat,
új piaci lehetőségeket is találnia kell - mondta a vezérigazgató,
hangsúlyozva, hogy a vásárlói kör bővítése nem könnyű, hiszen az édes
borok forgalma világszerte csökken vagy éppen stagnál. Ezért is lendült
fel az utóbbi években a szárazbor- és a pezsgőtermelés ezen a vidéken
is, de szerinte a hagyományos helyi boroknak mindig lesznek fogyasztói,
"csak el kell érni őket". A megoldást a borvidékszintű marketingben
látja a vezérigazgató, ami Tokaj-Hegyaljának azért is kedvez, mert ez a
legismertebb magyar borrégió külföldön.
Ebben a térségben a
Grand Tokaj a legfontosabb bortermelő, idén csaknem 650 hektárról
vásárolt szőlőt, és majdnem ennyi termelővel szerződött. Többségük 1
hektárnál kisebb területen, kiegészítő tevékenységként foglalkozik
szőlővel, de csaknem két tucat jelentős termelővel is együttműködik.
Közülük többen 20 hektárnál is nagyobb területtel rendelkeznek - közölte
Rábai László, aki szerint a cégnek még markánsabb szerepet kell
betöltenie, mert Tokaj-Hegyalján egyedüliként képes nagy mennyiségre
szóló megrendeléseket teljesíteni.
A céges honlap bemutatója
szerint a Grand Tokaj a térség bortermelésének több mint harmadát
állítja elő. Csaknem 70 hektár saját szőlőterületet is művelnek, ezek
közül 35 hektárral a tarcali a legnagyobb, a többi Erdőbényén, Mádon és
Tolcsván található. A társaság a Tokaj Kereskedőházból jött létre
2013-ban, miután az akkor még állami hátterű társaság a megújulás
mellett kötelezte el magát. Tulajdonjogát a kormány a Tokaj-Hegyalja
Egyetemre ruházta át, így a Grand Tokajt tavaly augusztus óta az
intézményt fenntartó alapítvány birtokolja, és a társaság célkitűzései
között az eredményes működés elérése mellett a szőlész-borász képzésben
történő aktív részvétel is fontos.
Beszámolójuk szerint a
2020-ban 2,66 milliárd forint, 2021-ben 2,68 milliárd forint bevétellel
zártak. A külföldi értékesítés aránya mindkét évben 50 százalék körül
alakult, tavaly megközelítette, tavalyelőtt kissé meg is haladta az 1,4
milliárd forintot.(F:MTI)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése