Oldalak

2010. március 16., kedd

PTI tájékoztató '09.11.10

Dr. Kiss István mezőgazdasági szakértő
3530 Miskolc, Uitz B. u. 1. | 06/46-784-897 | msziki@gmail.com | www.farminfo.hu
Heti Online Hírlevél

Tartalom
Webes szolgáltatás számlázása külföldre
Munkavállalás gyes mellett
A munkáltatói lakáscélú kölcsön új szabályai
Uniós értékesítés: a kivitel igazolása
Hibrid gépjárművek regisztrációs adója

Webes szolgáltatás számlázása külföldre
Kérdés:
Általános ÁFA szabályok szerint adózó társaság webes szolgáltatásokat (honlapkészítés, grafikai munkák, tartalomfeltöltés stb.) végez. Eddig csak magyar megrendelői voltak, de most más uniós országbeli adóalany a megrendelő. Az a kérdés, hogy a számla kiállításakor hogyan jár el helyesen, ha ÁFÁ-t nem tartalmazó számlát bocsát ki, vagy ha ÁFÁ-sat? A tevékenység gyakorlatilag Magyarországon történik, csak a vevő külföldi. Mi a teljesítés helye ennél a szolgáltatás-nyújtásnál? A közösségi adószámot megkérte a cég, a vevő közösségi adószáma is a birtokában van.
Válasz:
Az elektronikus úton nyújtott szolgáltatások teljesítési helyét az Áfa tv. 46.§-a határozza meg. Ennek alapján az uniós adóalanyok által igénybe vett ilyen jellegű szolgáltatások az igénybe vevő székhelye szerinti tagállamban adóznak. A magyar szolgáltatónak "Az Áfa tv. területi hatályán kívüli" szolgáltatásként kell számlázni áfa felszámítása nélkül. Ebben a konstrukcióban nem szükséges az uniós adószámok megléte/használata, csak az adóalanyiságnak van jelentősége.

Munkavállalás gyes mellett
Kérdés:
GYES mellett folytathatok-e ún. többes jogviszonyban vállalkozást és egyidejűleg főállású munkaviszonyt / 8 órás/? Tehát most meglévő vállalkozásomat nem szeretném megszüntetni, de jelenleg kedvezőbb lenne a GYES melletti munkavállalás.
Válasz:
A Cst. 21.§-a alapján:
"21. § A gyermekgondozási segélyben részesülő személy - ide nem értve a nagyszülőt - keresőtevékenységet
a) a gyermek egyéves koráig nem folytathat, kivéve a kiskorú szülő gyermekének gyámját,
b) a gyermek egyéves kora után időkorlátozás nélkül folytathat."
Keresőtevékenység:
"4§ d) kereső tevékenység: munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyban bírósági, ügyészségi, igazságügyi szolgálati jogviszonyban, Magyar Honvédség, rendvédelmi szervek, polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos és szerződéses szolgálati jogviszonyában folytatott munkavégzésre irányuló tevékenység, továbbá szövetkezet tagjaként, vagy egyéni vállalkozóként, illetőleg társas vállalkozás tagjaként folytatott - személyes közreműködést igénylő - tevékenység;"
Azaz, ha a fenti feltételeknek megfelel, akkor igen.

A munkáltatói lakáscélú kölcsön új szabályai
A hétfőn elfogadott törvény egyebek között úgy módosítja a személyi jövedelemadóról szóló (szja) törvényt, hogy jövőre a munkaadók által a munkavállalóiknak adható vissza nem térítendő lakás-támogatást 1 millió forintról 5 millióra emeli. A munkaadóknak azonban a jövőben nem egy bankon, hanem a Magyar Államkincstáron keresztül kell adniuk a támogatást.

Uniós értékesítés: a kivitel igazolása
A gazdálkodók körültekintően válasszanak vevőt árujuk értékesítésekor, mert aki óvatlanul adja el termékét esetleg pórul járhat - figyelmeztet a Magyar Agrárkamara legfrissebb összegzésében, amelyben az eladások lehetséges anomáliáira hívja fel az érintettek figyelmét.

Óvatosságra intenek a kamarai szakértők, mert a tapasztalatok szerint az utóbbi időben megszaporodtak a visszaélések. Az adójogszabályok esetleges megsértése miatt pedig az APEH szankcionálhat.

A kamara növénytermesztési osztályának legutóbbi ülésén több gazdálkodó is felvetette azt a problémát, hogy a termelőktől az árut - gabonát, napraforgót - azzal viszi el sok vevő, hogy uniós tagállamba szállítja azt. Majd az értékesítést követően, csak az APEH áfa ellenőrzése során szembesülnek az eladók - termelők - azzal, hogy nem tudják hitelt érdemlően igazolni a kivitel tényét. Emiatt az eladókat az áfa befizetésére kötelezi az APEH, és még meg is bírságolja őket.

A problémát az agrárkamara jelezte az adóhatóságnak, de addig is - amíg megoldás születik - azt javasolja a termelőknek, hogy szerezzenek be bizonylatokat, amelyek biztosítják, ne az eladón legyen "behajtható" az esetleges áfa vagy büntetés.

Az adótörvény értelmében ugyanis az eladónak akkor nem kell áfát felszámolnia, illetve bevallania, fizetnie, ha teljesül az áfa törvény előírása, miszerint az árunak át kell kerülnie egy másik tagállamba. De ezt hitelt érdemlően igazolni kell. Vagyis mindehhez szükséges a fuvarozás tényét rögzítő fuvarokmány, ez Legtöbbször az úgynevezett CMR fuvarokmány.

Emellett szükséges még a célállomásról egy olyan nyilatkozat, hogy az áru megérkezett. Ez lehet egy áruátvételi igazolás is. Ez az igazolás felkerülhet a már említett CMR fuvarokmányra, de az is megfelelő, ha az áru megérkezését a célállomásra egy külön igazoláson bizonyítja a vevő, az árut befogadó cég, vagy természetes személy.

Abban az esetben, ha fuvarokmány kiállítására nem kerül sor a szállításkor, vagyis akkor, ha az eladó, vagy a vevő saját maga szállítja le a célállomásra az árut, akkor jöhet szóba más hitelt érdemlő igazolás. Ez esetben azonban az adóhatóság úgy látja jónak, hogy a kiszállítást egy harmadik fél igazolja.

Az ilyen igazolásoknak két fő csoportja van: a hivatalos okmányok vagy köziratok - ha a közjegyző, vagy hatóság igazolja az áru megérkezését - vagy az adásvétel tényét kereskedelmi okmányok - harmadik fél által kiadott kereskedelmi bizonylatok.

Hibrid gépjárművek regisztrációs adója
Nemrég módosultak a közúti gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolásakor alkalmazandó szabályok, a változás azonban nem módosítja a hibrid járművek után fizetendő 190.000 forintos regisztrációs adó összegét.

A módosítás lényege, hogy a hibrid hajtású gépjárművet közlekedés-műszaki szempontból az 5. környezetvédelmi osztálynál magasabb – a belsőégésű motor által meghatározott – környezetvédelmi osztályba kell besorolni, amennyiben a meghajtó belsőégésű motor legalább EURO-III. besorolású.

A rendelet módosítása azonban nem jár azzal a következménnyel, hogy a hibrid meghajtású gépjárművet magasabb regisztrációs adó terhelné, mivel a változás kizárólag a közlekedés-műszaki besorolást érinti, az adójogi minősítést nem.

Ha a hibrid meghajtású gépjármű műszaki adatlapján a közlekedési hatóság a 2009. július 20. után hatályos szabályok szerint az 5. környezetvédelmi osztálytól eltérő - magasabb - besorolást rögzít, azt a regisztrációs adó szempontjából nem lehet figyelembe venni. A regisztrációs adó megállapítása szempontjából a környezetvédelmi osztály szerinti besorolást továbbra is a KöHÉM rendelet 2007. február 5-i állapotát kell irányadónak tekinteni, amely hivatkozott időállapotban minden hibrid meghajtású gépjárművet az 5. környezetvédelmi osztályba sorol, melyhez a regisztrációs adóról szóló törvény egységesen 190.000 forint regisztrációs adót ír elő.

Impresszum: Dr. Kiss István mezőgazdasági szakértő online hírlevele. Készült az ADÓNET.HU Zrt. közreműködésével.
Jogi nyilatkozat: A hírlevélben közölt információk kizárólag a tájékoztatást szolgálják, nem minősülnek tanácsadásnak.

Nincsenek megjegyzések: