Oldalak

2010. március 17., szerda

PTI tájékoztató '10.01.13

Dr. Kiss István mezőgazdasági szakértő 3530 Miskolc, Uitz B. u. 1. | 06/46-784-897 | msziki@gmail.com | www.farminfo.hu Heti Online Hírlevél 

Tartalom 

Hogyan tovább egyéni vállalkozók? Vagyonadó kalkulátor: nem csökken az érdeklődés Adómentes az internethasználat munkáltató általi térítése Megváltozott munkaképességű dolgozó fogalma Start-kátyás foglalkoztatás új szabályai 

 Hogyan tovább egyéni vállalkozók? Az EGYÉNI VÁLLALKOZÓK ÉS EGYÉNI CÉGEK KÉZIKÖNYVE összefoglalóan tartalmazza mindazt, amit az új szabályok szerinti egyéni vállalkozásról és az egyéni cégről tudni kell. Szerző: Dr.Szabó Tibor ügyvéd adószakértő, az Önadózó újság főszerkesztője Formátum: hagyományos nyomdai előállítású könyv Terjedelem: 276 oldal Kiadó: Adónet.hu Zrt. Megjelenés: 2010 január 20!

 Vagyonadó kalkulátor: nem csökken az érdeklődés Eddig több mint 330 ezren tekintették meg a becsült forgalmi érték kalkulátort, a mentések száma pedig meghaladja a 7,5 ezret - közölte az APEH kedden az MTI érdeklődésére. Vámosi-Nagy Szabolcs a kalkulátor működtetése kapcsán nem lát problémákat. A vagyonadó a Pénzügyminisztérium (PM) korábbi számításai szerint 200-250 ezer lakóingatlant érinthet a mintegy 4,2 milliós lakásállományból, vagyis annak mintegy 5 százalékát. Eddig a kalkulátort használók mintegy 2,3 százaléka továbbította adatait az adóhatósághoz. A kalkulátort pénteken késő délután tették fel az APEH honlapjára, s kipróbálását követően több kritika megfogalmazódott. Többek között a becslés pontosságát kifogásolták, továbbá, hogy nem csak a saját, hanem a mások tulajdonában lévő lakóingatlan APEH által becsült forgalmi értéke is lekérdezhető. Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst and Young adószakértője az MTI-nek azt mondta: "a kákán is lehet csomót keresni". Hangsúlyozta: a vagyonadó kalkulátor csupán egy segítség, amit nem kötelező igénybe venni. Így, vagy elfogadja valaki a kiszámolt értéket, vagy a tudomása szerinti értéket szerepelteti a bevallásában. Az utóbbi esetben azonban számolnia kell azzal, hogy 10 százaléknál nagyobb eltérés esetén megbüntethetik. Azt, hogy mások ingatlanának becsült értéke is lekérdezhető legyen, az adóhatóság volt elnökhelyettese szerint csak azzal lehetett volna kiküszöbölni, ha nincs kalkulátor, illetve, ha a kalkulátort összekötik a földhivatali nyilvántartással. Ez azonban nem várható el két hónap alatt, továbbá irdatlan költsége volna, amit az adófizetőknek kellene megfizetniük - mutatott rá. Az APEH nem értékelhet fel egyenként minden ingatlant - reagált Vámosi-Nagy Szabolcs a becslések pontosságát érő kritikákra. A kalkulátor működtetéséhez szükséges adatbázis kialakításához az állami adóhatóság a 2008. január 1-jét követő illetékkiszabások alapján ellenőrzött, 800 ezer ingatlan forgalmi értékének adatait használta fel. Az adószakértő bravúrként értékelte, hogy az adatbázist ennyi idő alatt, ilyen mennyiségű adattal sikerült feltölteni. Vámosi-Nagy Szabolcs hangsúlyozta: ha az Alkotmánybíróság elutasítja a beadványokat, érdemes elkészíteni a vagyonadó bevallást, lehetetlen ugyanis, hogy az Országgyűlés május 20-ig döntést hozzon. (A Fidesz szerint az ingatlanadó-kalkulátort eleve nullára kellett volna állítani, ugyanis egy leendő Fidesz-kormány az első döntései között eltörli majd az ingatlanadót, és kamatosan visszaadja a pénzt a családoknak.) Figyelmeztetett: az adó első felét már az adózóra irányadó éves bevallás benyújtására előírt határidőig (február 25., május 20. vagy május 31.) meg kell fizetni, a második részletet pedig szeptember 30-ig. Az adatvédelmi biztos napokon belül közzéteszi a vagyonadó kalkulátor működtetésre vonatkozó vizsgálatának eredményét - mondta az MTI-nek Mészáros Katalin, a biztosi hivatal sajtótitkára. A vizsgálat november elején kezdődött, az APEH elnöke válaszolt a biztos által feltett kérdésekre - tette hozzá. A sajtótikár részleteket nem árult el a közeli közzétételre hivatkozva. Az ombudsman korábbi sajtóértesülések szerint azt kérdezte az APEH elnökétől: milyen biztonsági intézkedéseket hoznak annak érdekében, hogy a személyes adatokkal ne lehessen visszaélni. Az ombudsman a hírek szerint kíváncsi volt arra is, hogyan tárolják a kalkulátorral megadott adatokat, s milyen belső szabályokkal kívánják megakadályozni, hogy az információkat az APEH más adataival összekapcsolják. (MTI)  

Adómentes az internethasználat munkáltató általi térítése Az Szja törvény 2010-ben hatályos hatályos rendelkezései szerint adómentes természetbeni juttatásnak minősül a munkáltató által a munkavállalónak biztosított ingyenes vagy kedvezményes számítógépe- és internethasználat - ideértve az egyszeri, havi, a forgalmi díj átvállalását, a modem biztosítását. (Szja tv. 1.Melléklet 7.11.) 

 Megváltozott munkaképességű dolgozó fogalma Tájékoztató a rehabilitációs hozzájárulás kötelezettség megállapítása során megváltozott munkaképességű munkavállalónak minősülő személyek fogalmáról A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (Flt.) 41/A. § (1) bekezdése szerint a munkaadó a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációjának elősegítése érdekében rehabilitációs hozzájárulás fizetésére köteles, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 20 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint). Az Flt. 58. § (5) bekezdés m) pontjának második mondata szerint a 41/A. § alkalmazása szempontjából a megváltozott munkaképességű személy fogalmát külön jogszabály határozza meg. A megváltozott munkaképességű személyek rehabilitációjához kapcsolódó egyes foglalkoztatási tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 42/2008. (II. 29.) kormányrendelet 2008 március 3-án lépett hatályba és a megváltozott munkaképességű személy meghatározására a 176/2005. (IX. 2.) kormányrendelet fogalmát rendelte alkalmazni. E kormányrendelet fogalmát kellett – függetlenül a hatályba lépés időpontjától – a 2007. július 1-jétől 2008. március 3-a közötti időszakra is figyelembe venni. 2009. június 28-ától a 176/2005. (IX. 2.) kormányrendelet 2. § (1) bekezdés h) pontja szerintmegváltozott munkaképességű munkavállaló: a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásról szóló 177/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet (továbbiakban: kormányrendelet) 2. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott munkavállaló. A hivatkozott kormányrendelet 2. § (1) bekezdés e) pontja szerint e) megváltozott munkaképességű munkavállaló: az a munkaviszony keretében foglalkoztatott munkavállaló, akinek munkaszerződés szerinti napi munkaideje a napi négy órát eléri, ha ea) a munkaképesség-csökkenés - az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet (a továbbiakban: ORSZI), 2007. augusztus 15-ét megelőzően az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Országos Orvosszakértői Intézete (a továbbiakban: OOSZI) szakvéleménye, illetőleg 2001. január 1-jét megelőzően, vasutas biztosítottak esetében a Magyar Államvasutak Orvosszakértői Intézetének szakvéleménye szerint - 50-66 százalékos mértékű, illetőleg az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 40-49 százalékos mértékű, vagy eb) a munkaképesség-csökkenés - az ORSZI vagy az OOSZI szakvéleménye, illetőleg 2001. január l-jét megelőzően, vasutas biztosítottak esetében a Magyar Államvasutak Orvosszakértői Intézetének szakvéleménye szerint - 67-100 százalékos mértékű, vagy ec) az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 79 százalékot meghaladó mértékű, vagy ed) az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 50-79 százalékos mértékű, és ezzel összefüggésben a jelenlegi, vagy az egészségkárosodását megelőző munkakörében, illetve a képzettségének megfelelő más munkakörben való foglalkoztatásra rehabilitáció nélkül nem alkalmas, azonban az ORSZI szakvéleménye alapján rehabilitációja nem javasolt, vagy ee) a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 23. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján látási fogyatékosnak minősül, vagy a vakok személyi járadékában részesül, vagy ef) az Ftv. 23. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján a személyiség egészét érintő fejlődés átható zavara miatt fogyatékossági támogatásban részesül, eg) külön jogszabály szerint súlyos értelmi fogyatékosnak minősül és erre tekintettel a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló külön törvény szerint adóalapot csökkentő kedvezmény igénybevételére jogosult, vagy eh) siket vagy súlyosan nagyothalló, halláskárosodása audiológiai szakvélemény szerint a 60 decibel hallásküszöb értékét eléri vagy meghaladja, vagy ei) a súlyos mozgáskorlátozottak közlekedési kedvezményeiről szóló külön jogszabály szerint súlyos mozgáskorlátozottnak minősül, vagy ej) az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 50-79 százalékos mértékű, és ezzel összefüggésben a jelenlegi, vagy az egészségkárosodását megelőző munkakörében, illetve a képzettségének megfelelő más munkakörben való foglalkoztatásra rehabilitáció nélkül nem alkalmas és rehabilitálható, vagy ek) az ea)-ej) pontokban meghatározott mértékű munkaképesség-csökkenés, egészségkárosodás, illetőleg fogyatékosság nem állapítható meg, azonban az OOSZI, vagy az ORSZI szakvéleménye szerint jelenlegi munkakörében vagy tanult foglalkozásában, illetőleg más munkakörben vagy foglalkozás keretében személyre szóló rehabilitáció megvalósításával foglalkoztatható tovább. Forrás: www.apeh.hu  

Start-kátyás foglalkoztatás új szabályai Tájékoztató a felsőfokú végzettségű pályakezdő fiatal START-kártyával történő foglalkoztatásának megváltozott szabályairól 2010. január 1-jét követően a felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdő fiatal által kiváltott START-kártya érvényességi időtartama változik. Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 20/A. § (2) bekezdésének da) pontja szerint a kártya érvényességének időtartama: * alap- és középfokú végzettséggel rendelkező vagy végzettséggel nem rendelkező pályakezdő fiatal START-kártyája esetén két év, * a felsőfokú végzettségű pályakezdő fiatal START-kártyája esetén egy év, de legfeljebb a kiállítás keltétől az igénylő huszonötödik életévének, felsőfokú végzettséggel rendelkező igénylő esetén a harmincadik életévének betöltéséig terjedő időszak. Ezzel a rendelkezéssel összhangban módosult a foglalkoztatói járulékkedvezmény érvényesítésére vonatkozó szabály is. A pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény (Pftv.) 4/A. § (1)-(2) bekezdései szerint a foglalkoztató a járulékkedvezményt az alábbiak szerint érvényesítheti. * Az alap- és középfokú végzettséggel rendelkező vagy végzettséggel nem rendelkező pályakezdő fiatal foglalkoztatásakor a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 19. §-ának (1) bekezdésében meghatározott társadalombiztosítási járulék összege helyett a foglalkoztatás első évében a bruttó munkabér tíz százalékának, második évében húsz százalékának megfelelő, továbbá * a felsőfokú végzettségű pályakezdő fiatal foglalkoztatásakor a Tbj. 19. §-ának (1) bekezdésében meghatározott társadalombiztosítási járulék összege helyett a foglalkoztatás első kilenc hónapjában a bruttó munkabér tíz százalékának, azt követő három hónapjában húsz százalékának megfelelő fizetési kötelezettség terheli. A munkaadó a kedvezményt az alap- és középfokú végzettséggel rendelkező vagy végzettséggel nem rendelkező pályakezdő fiatal esetében legfeljebb a kötelező legkisebb munkabér (a továbbiakban: minimálbér) másfélszeres, felsőfokú végzettségű pályakezdő fiatal esetében a minimálbér kétszeres összegének megfelelő járulékalap után érvényesítheti. A módosított rendelkezéseket a 2010. január 1-jét kővetően kiváltott START-kártyával történő foglalkoztatás esetében kell alkalmazni. Forrás: www.apeh.hu Impresszum: Dr. Kiss István mezőgazdasági szakértő online hírlevele. Készült az ADÓNET.HU Zrt. közreműködésével. Jogi nyilatkozat: A hírlevélben közölt információk kizárólag a tájékoztatást szolgálják, nem minősülnek tanácsadásnak.

Nincsenek megjegyzések: