A KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS (KM) SZANKCIÓRENDSZERE
I. Általános tudnivalók a szankciószámításról
A kölcsönös megfeleltetés körébe tartozó ellenőrzések eredményeihez kapcsolódó szankciót a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) állapítja meg az általa, illetve az Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MgSzH) által kiadott ellenőrzési határozatok alapján, amelyet a jogkövetkezmény megállapításáról szóló határozatban (szankció határozat) közöl az ügyféllel. Annak az ügyfélnek, akinél sem az MgSzH, sem az MVH nem talált meg nem felelést, szankció határozat nem kerül kiadásra.
A szankciószámítást a 796/2004/EK bizottsági rendelet, továbbá a Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot vonatkozásában az 50/2008. (IV. 24.) FVM rendelet szerint, a Jogszabályban Foglalt Gazdálkodási Követelmények, illetve általános számítási elvek vonatkozásában a 81/2009. (VII. 10.) FVM rendelet szerint kell elvégezni.
Mind az MVH, mind az MgSzH az általa ellenőrzött jogi aktusok, illetve előírások tekintetében elvégzi a helyszíni ellenőrzéseket, amelynek eredményéről ellenőrzési határozatot hoz. Az ellenőrzési határozat tartalmazza az ellenőrzés során megállapított meg nem feleléseket és azok értékelését súlyosság, mérték, tartósság, valamint ismétlődés szempontjából. Az értékelés elveit az 50/2008. FVM rendelet, valamint a 81/2009. (VII. 10.) FVM rendelet tartalmazza. A HMKÁ értékelés során az MVH figyelembe veszi a meg nem feleléssel érintett táblák területének nagyságát, ez kerül arányosításra a gazdálkodó összes bejelentett területével. Az ellenőrzési határozat továbbá tartalmazza a kölcsönös megfeleltetés szempontjából elfogadásra, illetve elutasításra került vis maior eseteket is
Azokban az esetekben, ahol a meg nem felelés gondatlan minősítést kapott, az ügyfél 1-5 % közötti szankcióra számíthat.
Ismételt meg nem felelés ugyanazon követelmény/előírás három egymást követő éven belüli – bármikor történő – újbóli megsértése Első ismétlődés esetén az adott évi követelmény vagy előírás szintjén meghatározott szankciót szorozzuk hárommal. További ismétlődés esetén az előző évi, hárommal felszorzott szankciót kell hárommal szorozni, azonban a szankció maximum 15 % lehet. Amennyiben az előbbiek szerint felszorzott érték eléri vagy meghaladja a 15 %-ot, az aktuális évben az adott követelményre/előírásra vonatkozóan, akkor is 15 % szankciót kell alkalmazni, továbbá a szankció megállapításáról szóló határozatban a gazdálkodónak felhívják a figyelmét, hogy ha még egyszer megállapításra kerül ugyanazon követelmény/előírás megsértése, akkor az már szándékosnak minősül. A következő év szankciószámításának alapjául az eredetileg meghatározott (tehát nem a 15 %-ra csökkentett) szankció fog szolgálni. 2009-ben ismétlődés csak a HMKÁ előírások megsértése esetén fordulhat elő
Szándékosság megítélése esetén a szankció 15-100 %-ig terjedhet. Szándékos ismétlődés esetén a tárgyévi és a következő évi támogatások teljes összegére is 100 %-os támogatáscsökkentést kell alkalmazni. A szándékosság elbírálása csak az ellenőrzési határozat meghozatala és jogerőre emelkedése után történik meg, így az ellenőrzési határozat ezt az információt még nem tartalmazza!
II. A szankciószámítás lényege:
A szankciószámítást KM területenként kell elvégezni, amelyek a 2009. évre vonatkozóan a következők.
- Környezetvédelmi követelmények (JFGK 1,5; JFGK 2,3,4)
- Állatazonosítás, köz-, állat-és növényegészségügy (JFGK 6-8)
- Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot (HMKÁ)
Szankciók összegzésének sorrendje, vagyis az ügyfélszintű szankció meghatározása:
- követelmény szintű szankció meghatározása
- gondatlan, nem ismétlődő, egy KM területhez tartozó szankció megállapítása
- gondatlan, nem ismétlődő, több KM területhez tartozó szankció megállapítása
- gondatlan, ismétlődő szankciók megállapítása
- szándékos, nem ismétlődő szankciók megállapítása
- szándékos, ismétlődő szankciók megállapítása
- támogatásból való kizárás
1. Követelmény szintű szankció meghatározása
A helyszíni ellenőrzési betétlapokon meg nem felelések kerülnek megállapításra. Adott esetben egy követelményhez több meg nem felelés is tartozhat, így első lépésben a követelmény szintű szankciót kell meghatározni oly módon, hogy minden esetben az egy követelményhez tartozó meg nem felelések közül a legsúlyosabbra értékelt (a legmagasabb értékkel rendelkező) jelenti a követelmény szintű szankciót. A HMKÁ esetében a kiértékelést előírás szinten végezzük el.
Az egyes meg nem felelések értékelése alapján a következő besorolást kell elvégezni:
Súlyosság | Mérték | Tartósság | |||||
Enyhe | Közepes | Súlyos | Gazdaságon belüli | Gazdaságon kívüli | Rövidtávon helyrehozható | Hosszútávon helyrehozható | Maradandó |
1 | 3 | 5 | 1 | 5 | 1 | 3 | 5 |
Az alábbi táblázat tartalmazza a gondatlannak minősülő meg nem feleléseknél a súlyosság, mérték, tartósság szerint meghatározandó szankciók összes lehetséges kombináció együttesét.
Kombinációk | Meg nem felelés szankció | ||
1 | 1 | 1 | 1 % |
1 | 1 | 3 | |
1 | 3 | 3 | 3% |
1 | 1 | 5 | |
1 | 3 | 5 | |
1 | 5 | 5 | |
3 | 3 | 5 | |
3 | 5 | 5 | 5% |
5 | 5 | 5 |
Például:
JFGK 6.1 Új tenyészet létesítését vagy a tenyészet megszüntetését, továbbá a tenyészet bármely bejelentett adatában bekövetkezett változásokat be kell jelenteni.
JFGK 6.1.1 Az állattartó elmulasztotta adott helyen a tartást bejelenteni az adatbázisnak szankció 1%
JFGK 6.1.2 Az állattartó a tenyészet adatait hibásan jelentette be, vagy az adatváltozást nem jelentette az adatbázisnak. szankció 5%
JFGK 6.1. követelmény szintű szankciója szankció 5%
2. Gondatlan, nem ismétlődő, egy KM területhez tartozó szankció megállapítása
A követelményszintű szankció megállapítása után az egy KM területeken belüli gondatlan, nem ismétlődő követelményenkénti szankciók közül a legsúlyosabbat vesszük figyelembe és azzal számolunk tovább. Az így megállapított szankció mértéke nem lehet nagyobb 5 %-nál.
Például:
JFGK 6.4. Az állatmozgás-nyilvántartást és az ellenőrzésről készült jegyzőkönyveket legalább három évig meg kell őrizni. szankció 5%
JFGK 7. 1. Az állatok jelölését a borjú születését követő 20 napon belül el kell végezni szankció 3%
JFGK 8. 2. A juhok jelölését a hatóság által engedélyezett füljelzővel és módon kell elvégezni szankció 3%
Állatjelölési KM terület szankciója szankció 5%
3. Gondatlan, nem ismétlődő, több KM területhez tartozó szankció megállapítása Amennyiben a gazdálkodónál ismétlődés és/vagy szándékosság esete nem áll fenn, az előző pontban meghatározott százalékokat adjuk össze KM területenként. Az összegzés eredményeképpen kapott szankció mértéke nem lehet nagyobb 5 %-nál.
Például:
Állatjelölési KM terület (JFGK 6,7,8) szankció 5%
Környezetvédelmi KM terület (JFGK 3) szankció 1%
A két KM terület összesített szankciója: szankció 5%
(5+1=6, de maximum 5%)
4. Gondatlan, ismétlődő szankciók megállapítása
Ha a gazdálkodó több KM területet érintően is sértett meg előírást/követelményt ÉS ismétlődés esete is fennáll, akkor az egyes KM területek esetében megállapított gondatlan, nem ismétlődő szankciókat az 5%-os felső korlát figyelembevételével összegezzük. Az eredményhez az összes gondatlan, ismétlődő szankciót hozzáadjuk. Az így kapott végeredmény nem haladhatja meg a 15 %-ot.
Például:
Állatjelölési KM terület (JFGK 6,7,8) szankció 5%
Környezetvédelmi KM terület (JFGK 3) szankció 1%
HMKÁ ismételt meg nem felelés szankció 3*5=15%
Összesített szankció: szankció 15%
(5+1=6, de maximum 5%+15=20, de maximum 15%)
5. Szándékos, nem ismétlődő szankciók megállapítása
Az adott, szándékosnak minősülő meg nem felelések jogkövetkezményét az 1. pont szerinti besorolásnak megfelelően kombinációk alkalmazásával kell meghatározni.
Az alábbi táblázat tartalmazza a súlyosság, mérték, tartósság szerint meghatározandó szankciók összes lehetséges kombinációját.
Kombinációk | Meg nem felelés szankció | ||
1 | 1 | 1 | 15% |
1 | 1 | 3 | |
1 | 3 | 3 | |
1 | 1 | 5 | 20% |
1 | 3 | 5 | |
3 | 3 | 5 | |
1 | 5 | 5 | 50% |
3 | 5 | 5 | |
5 | 5 | 5 | 100% |
Amennyiben szándékos, nem ismétlődő meg nem felelés mellett gondatlan, nem ismétlődő, valamint gondatlan ismétlődő követelmény/előírás megsértését is megállapították akkor a 3., majd a 4. pontban meghatározott (15%-ban maximalizált) gondatlan meg nem felelés szankciójához kell hozzáadni a szándékos, nem ismétlődő szankciót. Az összegzés eredményeképpen kapott ügyfél szintű szankció mértéke nem lehet nagyobb 100 %-nál.
Például:
Állatjelölési KM terület (JFGK 6,7,8) szankció 5%
Környezetvédelmi KM terület (JFGK 3) szankció 1%
Gondatlan, nem ismétlődő esetek miatt kiszabott szankció: szankció 5%
HMKÁ ismételt meg nem felelés szankció 5*3=15%
Gondatlan, ismétlődő eset miatt kiszabott szankció: szankció 15%
Szándékos, nem ismétlődő eset miatt kiszabott szankció: szankció 20%
Környezetvédelmi KM terület (JFGK 1,5):
Összesített szankció: szankció 35%
5+15=20 lenne, de csökkentjük 15%-ra és ezzel számolunk tovább. Ehhez adjuk hozzá a szándékos, nem ismétlődő 20%-os szankciót, így a végső ügyfél szintű szankció 35% lesz.
6. Szándékos, ismétlődő szankciók megállapítása
Amennyiben ugyanazon követelmény/előírás megsértése három egymást követő éven belül legalább két alkalommal megállapításra kerül és mindkétszer (vagy mindháromszor) azt szándékosnak minősítették, akkor az a követelmény/előírás szándékos, ismétlődőnek tekinthető. Ebben az esetben a tárgyévben és a következő naptári évben is 100 %-os támogatáscsökkentést kell alkalmazni.
7. Támogatásból való kizárás
Amennyiben a meg nem felelés az értékelés során jelentős mértékű, súlyosságú vagy tartósságú minősítést kap, az ügyfelet az adott naptári évre is kizárják a támogatásból.
A fent leírt információk csupán iránymutatásnak tekintendők, a szankciószámítás elveit ismertetik. A konkrét szankciót az MVH által kiadott szankció határozat tartalmazza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése