Oldalak

2010. május 24., hétfő

A parlagfűről...

A parlagfű elleni védekezésről

Mint ismeretes az Országgyűlés módosította a növényvédelemről szóló 2000. évi XXXV. törvényt, amelynek eredményeként az idei évtől kezdve jelentősen szigorodik a parlagfűvel szennyezett területek felderítése és a közérdekű védekezések kivitelezése az elmúlt évek gyakorlatához képest.
A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium felhívja az érintettek figyelmét, hogy a parlagfű elleni védekezés elsősorban föld tulajdonosának, illetve használójának a kötelezettsége. A hatóság feladata ezért csak a közérdekű védekezés elrendelésére terjed ki.
A parlagfűvel fertőzött területek felkutatását a törvény a földhivatalok hatáskörébe utalta. Az ellenőrzést a földhivatalok mezőgazdászai határszemlék során végzik - légi felvételek és az előző évi eljárások adataira támaszkodva - együttműködve a növényvédelmi hatósággal, az önkormányzatok jegyzőjével, a civil szervezetekkel és a lakossággal.
A parlagfű legintenzívebb növekedési időszaka július hónapban, a virágpor szóródásának legnagyobb tömege július végén és augusztus hónapban történik, ezért
az ingatlan tulajdonosoknak a parlagfű elleni védekezést június 30-ig végre kell hajtani
azt követően pedig a parlagfű virágzását, az allergén pollen levegőbe kerülését folyamatosan megakadályozni. A védekezés legegyszerűbb módja a június végétől két-három alkalommal végzett kaszálás, esetleg a vegyszeres gyomirtás. A művelési cél nélküli talajbolygatás csak serkenti az egész szezonban folyamatosan csírázó parlagfű szaporodását.
A törvény hatálya kiterjed az ország teljes területére és az összes ingatlantulajdonosra.
Ez azt jelenti, hogy a hatóságok eljárásukat nemcsak termőföldön folytatják le, - amelybe a zártkertek is bele tartoznak - hanem belterületen, ipari, kereskedelmi és egyéb telephelyeken, utak, vasutak, vízpartok mentén is. A törvény lehetőséget ad - szigorú eljárási rendben - hogy a parlagfűvel erősen fertőzött, rosszul művelt haszonnövény állományban is elvégezhessék a hatósági védekezést.
A június 30-i dátum széleskörű ismerete azért fontos, mert az a szankciómentes, önkéntes jogkövetés lehetőségének határnapja.
A megjelölt időpont után az ingatlan tulajdonosának, használójának személye ismeretének hiányában is el kell végezni haladéktalanul a közérdekű hatósági védekezést, amire halasztó hatálya még a benyújtott fellebbezésnek sincs.
A védekezés alapvető alkotmányos jogokat is érint. A törvényi szabályozás a közvélemény elvárásából - a nagyszámú allergiás beteg érdekében - az egészséges környezethez való jogot ezúttal a tulajdonjog elé helyezi, így az államigazgatási eljárás általános szabályait betartva a védekezés zárt ingatlanon, telephelyen is elvégezhető.
A hatósági védekezést elrendelő határozatok közzététele oly módon történik, hogy a helyi önkormányzatok hirdetőtábláján kerül kifüggesztésre.
A hatósági védekezés eljárásának teljes költségét köteles a föld használója, tulajdonosa megtéríteni, amely a helyi feltételektől függően több tízezer forint is lehet hektáronként. Ez nem azonos a növényvédelmi bírsággal, amely húszezer és kétmillió forint közötti összegben az eljárás költségén felül kerül kiszabásra.
A költségek meg nem fizetésük esetén adók módjára behajthatóak.
A folyamatos ellenőrzés és a hatósági szankcionálás eredményeként már egy év alatt is várhatóan jelentősen csökkenni fog a parlagfű területe. A parlagfű mentes környezet fenntartása azonban folyamatosan igényli az ingatlan tulajdonosok jogkövető magatartásán túl a hatóság intenzív közreműködését az elkövetkező években is.
A parlagfű mentesítés iránt érdeklődők a www.fvm.hu internetes oldalon is tájékozódhatnak. Együttműködésüket köszönjük.

Kapcsolódó jogszabályok:
2005. évi XXXVIII. törvény
a növényvédelemről szóló 2000. évi XXXV. törvény és az azzal összefüggő egyes ágazati törvények módosításáról
Kapcsolódó cikkek:

Nincsenek megjegyzések: