Oldalak

2010. február 5., péntek

Tudásmérő

Tudásmérő program egyetemeknek
Régiónkban egyre több egyetem használja a Spotlight nevű high-tech mérőeszközt, amelynek segítségével megtudható, hogy hol milyen minőségű kutatások folynak, kivel kell együttműködni és kivel nem.
A temesvári egyetem például már használja, a zágrábi még teszteli ezt a holland kutatáselemző rendszert. Négy hazai egyetem – a Debreceni Egyetem, az ELTE, a Szegedi Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – is ennek segítségével méri a közelmúltbeli kutatások értékét.
A Spotlight stratégiai elemzőrendszerrel a patinás holland könyvkiadó, az Elsevier kilépett a megszokott tudományos kiadói szerepből. Az új segédeszköz mögött a Scopus adatbázis áll 18 ezer referált folyóirattal. A rendszer 80 ezer kutatási témát tart nyilván, így nagyon összetett és finomra hangolt elemzési lehetőséget biztosít a kutatási területek erősségeinek és gyengeségeinek feltárásához.
A kutatási kapacitást kereső vállalatok, partnerkereső egyetemek az alkalmazás segítségével azonosíthatják, kihez érdemes fordulniuk. Az egyetemeknek nem árt tisztában lenniük azzal, hogy a lehetséges megrendelők mit is láthatnak egyes projektjeikről. A mérőeszköz segítségével a négy hazai egyetem is megtudhatja, hogy az adott intézményben folyó kutatási területen a nemzetközi életben kik a fő szereplők, mennyiben húzóágazat e terület, hogyan változott ez az elmúlt néhány évben. Így az eszköz az egyetem befektetési stratégiájának és nemzetközi kooperációjának egyaránt fontos adatokkal szolgálhat – természetesen alkalmas a kutatók munkájának hiteles mérésére, visszacsatolására és nemzetközi összehasonlítására is.

Nincsenek megjegyzések: