Oldalak

2009. december 23., szerda

A SWOT-analizisről...

Mivel a marketing helyzetelemzés feladata alapot adni a szervezet marketingcéljainak és stratégiáinak meghatározásához, hasznos lehet az információk olyan formában történő megjelenítése, amely áttekinthetővé teszi az audit fő eredményeit.
Erre szolgál a SWOT-analízis, amely a vállalkozást a versenytársaitól megkülönböztető belső erősségek és gyengeségek, valamint a kulcsfontosságú külső lehetőségek és fenyegetettségek szemléletes összefoglalója.
A SWOT egy mozaikszó, nevét a benne szereplő angol nyelvű kifejezések kezdőbetűiből kapjuk meg. Magyar megfelelője a GyELV-elemzés (itt a fenyegetettségek szinonimája, a veszélyek szerepel a névben), és bár tartalma azonos, széles körű elterjedtsége miatt inkább az eredeti kifejezést használjuk.
Egyszerű, könnyen elkészíthető modell. Elsajátítása nem igényel heteket, hónapokat, „mindössze” a vállalkozás és az iparág sajátosságainak alapos ismeretét. Ennél fogva költségkímélő stratégiakészítést tesz lehetővé, ami szintén a módszer előnyére válik.
Alapszabály: A SWOT tömör, érdekes és legfeljebb két oldal hosszúságú. Jó, ha belső „vita” eredményeként születik, azaz nem csak a vezető véleményét tükrözi. Akkor sikeres, ha olvasója számára azonnal megfogható a vállalkozás erősségeinek lényege.
Jó munkát végeztünk, ha belőle a cég marketingcéljai is megfogalmazhatóak. Itt fontos rögtön megjegyezni, hogy csak a SWOT-analízis kerül be a marketingtervbe, a helyzetelemzés nem. Ennek az a magyarázata, hogy a SWOT minden korábban összegyűjtött, lényeges információ szintézise.
Ha elkészült a SWOT, - elvileg - kezdhetjük a marketingterv megírását. Felmerülhetnek azonban kérdések az elemzés során, melyekre nem találunk megbízható válaszokat.
Mivel a stratégia alapja az elemzés, célszerű a homályos pontokat alaposan megvizsgálni, szükség esetén kutatást végezni a kérdések megválaszolása érdekében. A piackutatás során kapott információk birtokában kiegészíthető, ellenőrizhető az elemzés, így megvalósítható célokat tűzhetünk ki, és biztosabb alapokra építhetjük cégünk marketingstratégiáját.
A SWOT-nak van egy látszólag bonyolultabb verziója, amely segítséget nyújthat a stratégiák kialakításakor. Csak első ránézésre tűnik komplikáltnak, megértése után könnyű hozzászokni a használatához.
Ez utóbbi modell az előző alapján viszonylag könnyen elkészíthető. Az eredeti, egyszerűbb mátrix kategóriáinak átcsoportosításával újabb negyedek hozhatók létre, amelyek már stratégiai irányvonalakat is meghatároznak.
-Az erősségek és lehetőségek listáinak összehasonlításával egy sor lehetséges stratégia készíthető. Ezek arra a kérdésre adnak választ, hogy hogyan tudja a szervezet belső erősségeit kihasználva a lehetőségeket előnnyé alakítani.
-Az erősségek és fenyegetettségek listáinak összepárosításával olyan stratégiákat építhetünk fel, amelyek a következő kérdést válaszolják meg: hogyan tudja a vállalkozás megvédeni magát a külső fenyegetettségek ellen, felhasználva a szervezet erősségeit.
-A gyengeségek és lehetőségek listáinak összehasonlításával is készíthetők stratégiák. Ezek azt a kérdést válaszolják meg, hogy hogyan tudja a szervezet lehetőségeit kihasználva leküzdeni belső gyengeségeit.
-A gyengeségek és fenyegetettségek listáinak összepárosításával olyan stratégiákat építhetünk, amelyek képessé teszik a vállalkozást arra, hogy megvédje magát a külső fenyegetettségek ellen, leküzdve egyúttal a szervezet gyengeségeit is.
A SWOT eszközének összekapcsolása más elemzési módszerekkel még hatékonyabbá és eredményesebbé teszi a szintézist. Az erősségek, gyengeségek, fenyegetettségek és lehetőségek összefoglalójának további finomítása elősegíti a strukturált gondolkodást és működő piaci stratégiák felépítését. Márpedig a kitűzött célok csak sikeresen végrehajtott, valóban működő stratégiák mentén érhetők el.
Bizonyára Önnek is vannak elképzelései cége jövőjével kapcsolatban. Mielőtt azonban hozzákezdene az ötletek megvalósításához, gondoljon arra, hogy az induló vállalkozások közül legfeljebb minden második éri meg a 4-5. életévet (KSH, Statisztikai tükör, 2009/65.).
A tervezés hiánya miatt számos cég lehetőségei alatt teljesít, sőt, néha idő előtt tönkremegy anélkül, hogy valaha is kiderülne a csőd valódi oka. Pedig a siralmas végeredmény legtöbbször elkerülhető lenne… (F:Pólya Árpád http://www.agrostratega.blog.hu/ )

Nincsenek megjegyzések: