Oldalak

2010. január 14., csütörtök

A vállalkozás kockázata


A kezdő vállalkozások kockázati tényezői
1. Az alapítók kockázata
Ha bármelyik szakértőt megkérdezzük arról, hogy véleménye szerint a termék, a piac vagy a csapat közül melyik a legfontosabb tényező egy kezdő vállalkozásnál, egyértelműen az utóbbira fognak voksolni. Nem véletlenül.
Egyedül borzasztó nehéz, de ha túl sok alapítótag próbálja irányítani a céget, a rendszeres kompromisszumok miatt veszít lendületéből a vállalkozás és ezek olykor nem a megfelelő irányba mutatnak. Ha nincs az alapítók között technikai és üzleti szakértő, egyik terület mindenképpen gyengébb lesz.
Az alapítók kockázata tehát az, hogy milyen hatékonyan lesznek képesek sikeressé tenni vállalkozásukat. Bármilyen meglepő, de a sikerben nagyobb része van a csapatnak, mint magának az ötletnek!
Kockázat csökkentése: Olyan társakkal induljunk, akik lefedik mindazokat a területeket (programozás, dizájn, marketing, jog, ügyvitel stb), amelyeket a legfontosabbnak tartunk az induló vállalkozásunknál és amit a kezdeti időszakban nehezen tudnánk helyettesíteni.
2. A piaci kockázat
Van egy ötletünk, és mellette egy elképzelésünk arról, hogyan fogunk ebből pénzt csinálni. Tisztában vagyunk a piacunk sajátosságaival és megterveztük előre, hogyan fogunk megjelenni rajta.
Fontos azonban, hogy a piacot minél jobban megismerjük ahhoz, hogy ne érjenek meglepetések. Akár még egy saját házon belüli piackutatás is nagy segítség lehet. Olykor hatalmas pofáraeséseket lehet megspórolni azon, ha tisztában vagyunk a piac igényeivel, elvárásaival, és véleményével. Ne sajnáljuk az időt az információ gyűjtésre! Legalább olyan fontos, mint maga a termékfejlesztés.
Kockázat csökkentése: Kutatni, kérdezni, megfigyelni. A piac sok mindent elárul magáról, ha odafigyelünk rá.
3. A versenytársak kockázata
Egyszerű a helyzetünk, ha olyan piacra kívánunk kilépni, ahol nincs versenytársunk. Ezt azonban felejtsük el, hacsak nem valami igazán egyedi és új fejlesztéssel állunk elő! A piac, amiből élni szeretnénk, tele van sok, hozzánk hasonló céggel, akik mind arra hajtanak, hogy a saját szeletüket minél nagyobbra szeljék a virtuális tortából.
Biztosak vagyunk abban, hogy a célközönségünk képes lesz bennünket megkülönböztetni a versenytársaktól? Elég élesen próbáljuk megkülönböztetni magunkat a többiektől?
Kockázat csökkentése: Keressük meg azokat a pontokat, amiket kihangsúlyozva a piac megismer bennünket! Mindig legyen olyan (termék)tulajdonságunk, ami megkülönböztet a versenytársaktól! (És merjük is kommunikálni!)
4. Az időzítés kockázata
Sokan abban a (tév)hitben élnek, hogy ha valami forradalmi újdonsággal állnak elő, kajálni fogja őket a piac. Nem feltétlen van így! Az is probléma, ha túl gyorsak vagyunk és megelőzzük a piaci igényeket. Későn piacra lépni szintén kockázat, sokkal nehezebb érvényesülni egy már kvázi leosztott piacon, mint egy formálódón.
Kockázat csökkentése: A piackutatás eredményeitől függően válasszunk időpontot, ne pedig megérzéseink alapján! Ne várjunk sokáig, ha úgy látjuk, hogy gyors lépésre van szükség (és általában arra van). De ha úgy látjuk, hogy még éretlen a piac a termékünkre, számítsunk arra, hogy az elején még a saját piacunkat is meg kell teremtenünk ahhoz, hogy egyáltalán értékesíteni tudjunk.
5. A pénzügyi kockázat
Folyamatosan kezeljük pénzügyeinket és ha kell, akár hetente gondoljuk újra, hogy valóban jól mértük-e fel vállalkozásunk tőkeigényét! Nincs annál kellemetlenebb, mint azelőtt egy-két hónappal feladni a terveinket pénzhiány miatt, mint ahogy beindulnánk.
Kockázat csökkentése: Költségeinket mindig felül, bevételeinket pedig mindig alul tervezzük, hogy biztosan ne érjen meglepetés. Számítsunk arra, hogy hosszabb ideig nem fogunk elegendő bevételt termelni, mint terveztük. Mindig legyen tartalékunk és ne az utolsó pillanatban kapjunk levegő után, mert akkor általában már késő!
6. A marketing kockázat
Felejtsük el, hogy ha jó a kommunikációnk, mindenképpen sikerre vagyunk ítélve! A reklámzaj már online is egyre nagyobb, emiatt folyamatosan új ötletekre, kommunikációs csatornákra van szükségünk az érvényesülésre. A közösségi médiát vétek kihagyni, a szájhagyománynál erősebb reklám nem létezik!
Kockázat csökkentése: Gondolkozzunk gerilla-, vírus- valamint egyéb alternatív marketingeszközökben is! Inkább egy csatornán kommunikáljunk, de erősebben, mint hogy mindenhol ott legyünk, de szinte láthatatlanul. A reklámzaj megfojt, ha beállunk a sorba...
7. A disztribúciós kockázat
Sokan nem tartják fontosnak, azonban sok múlhat rajta. Ha elindulásnál eleve disztribúciós partnerre vagyunk utalva, inkább felejtsük el az egészet! Még azelőtt kellene üzletet kötnünk, hogy bevételt termelnénk és ez igen nagy kockázat.
Kockázat csökkentése: Indulásnál mindenképpen igyekezzünk házon belül megoldani a disztribúciót, kezdetben úgysem lesz annyi megrendelésünk, hogy a terjesztést ki kelljen szerveznünk. Amikor pedig már eljutunk oda, hogy feltétlenül szükséges, lesz már némi pénz a számlánkon ahhoz, hogy kedvező megállapodást tudjunk kötni.
8. A technológiai kockázat
Egyrészt a technológia költsége, ami szükséges a fejlesztéshez, másrészt pedig az időtényező. Előbbinél egyértelmű, hogy mi benne a rizikó (lásd pénzügyi kockázat), az utóbbinál pedig figyeljünk arra, hogy az indokoltnál jobban ne csússzanak el a fejlesztéseink, mert ha közben a technológiai környezet egy szintet ugorva fejlődik, rövid időn belül lemaradunk a piactól.
Kockázat csökkentése: Egyértelmű specifikációk, pontos briefek, hatékony munkavégzés. Tudjuk, mit akarunk és azt is, hogyan fogjuk megcsinálni!
9. A termék kockázata
Hasonló kockázat, mint a technológiai, vagy a rossz időzítés. Mire elkészülünk vele vagy beelőz a piac, vagy nagyon előresiettünk hozzá képest. Figyeljünk a piacra, győződjünk meg arról, hogy valóban jót csinálunk-e. Anélkül bele se kezdjünk!
Kockázat csökkentése: Hatékony fejlesztés, minél alaposabb piacismeret. És merjünk módosítani az eredeti elképzelésünkön! Ne fejejtsük: nem magunknak fejlesztünk, hanem a vásárlóinknak!
10. Az alkalmazottak kockázata
Az alapítók kockázatát egészíti ki, csak itt nem tulajdonosokról beszélünk. Éppen ezért más megközelítést is igényel. Rizikót jelent, ha felhígul a csapat, ha olyan embert veszünk fel, akinek teljesen más a személyisége, mint a többieké.
Kockázat csökkentése: Fordítsunk maximális energiát a munkatársak kiválasztására! Cserébe sokkal jobb csapatot és munkahelyi kultúrát fogunk építeni, ami a későbbiekben anyagilag is meghozza gyümölcsét. Ne vegyünk fel csak azért valakit, mert szakmai tudása alapján tökéletesen megfelel! Az nem mindig elég...
+1. A lokáció kockázata
Utolsónak említjük meg, de sok vállalkozás esetében majdhogynem ez a legnagyobb kockázat. Igenis számít a telephely, igenis fontos, hogy a vérkeringés közelében legyünk! Sokkal nehezebb egy izolált céggel kezdeni bármit is, mint egy középpontban lévővel.
Kockázat csökkentése: Több opció közül lehet választani, legegyszerűbb egy virtuális iroda bérlése. Nem kell mondani, mennyire nívósabb, ha a névjegykártyán egy ismert budapesti irodaház címén szerepel, de egy állandó irodahelyiség fenntartási költségeit megspórolva.
Nem minden esetben tudjuk az összes kockázati tényezőt a minimálisra szorítani, de ha a fentiekből a számunkra legnagyobb veszélyt jelentőket kezelni tudjuk, sokkal könnyebb dolgunk lesz. A problémamegoldás és a kockázatkezelés kéz a kézben jár. Elhatározás kérdése, mennyire leszünk sikeresek benne.

Nincsenek megjegyzések: