Oldalak

2010. április 9., péntek

Környezetvédelmi termékdíj

Közlemény a környezetvédelmi termékdíj fizetési kötelezettség teljesítésének szabályairól
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy 2008. január 01-jétől a környezetvédelmi termékdíjjal (a továbbiakban: termékdíj) terhelt termékek után keletkezett díjfizetési kötelezettséggel, visszaigénylési jogosultsággal, valamint egyes bejelentési és nyilvántartási kötelezettség ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat a Vám- és Pénzügyőrség szervei látják el. Az átlátható és egyértelmű feladatok elvégzése érdekében az alábbi pontok szerint rendszerezett kötelezettségek teljesítésére és lehetőségekre hívjuk fel szíves figyelmüket.
1. Vámazonosító szám (továbbiakban: VPID szám) igénylése, minden esetben nélkülözhetetlen, amennyiben az ügyfél még nem rendelkezik vele
2. GLN szám igénylése, minden esetben nélkülözhetetlen, amennyiben az ügyfél még nem rendelkezik vele
3. ABEV és az ÁNYK-ABEVJava keretprogram és nyomtatványcsomag letöltése 4. Kormányzati portál regisztráció az elektronikus bevallás teljesítéséhez szükséges 5. Elektronikus Ügyfél Címtár (EÜC) regisztráció a vámhatóságnál, az elektronikus
bevallás teljesítéséhez szükséges 6. Bejelentés a vámhatósághoz a termékdíj köteles tevékenységről (KT09/KT10 BEJKE) formanyomtatvány alkalmazásával) 7. Ha van, képvisel i és alkalmazott hulladékkezelő bejelentése a vámhatósághoz
(KT09/KT10 BEJKE formanyomtatvány alkalmazásával) 8. Bevallás a vámhatósághoz 9. Elektronikus bevallás teljesítése
1. VPID szám igénylése
A bejelentési, bevallási kötelezettség teljesítésének feltétele, hogy a termékdíj fizetésre kötelezettek rendelkezzenek a vámhatóság által kiadott vámazonosító számmal. A VPID szám iránti kérelem bármely alsó fokú, hatósági jogkörrel rendelkező vám- és pénzügyőri hivatalnál és Regionális Ellenőrzési Központnál személyesen, vagy postai úton benyújtható. A kérelemként szolgáló adatlapok és a hozzá tartozó kitöltési útmutató a http://vam.gov.hu honlapról a fejsor Dokumentumtár menüjéből, vagy az alábbi linkre kattintva http://vam.gov.hu/mainMenu.do?modulId=15 letöltheti. A kérelem benyújtásához általánosan az ügyfél gazdálkodási formájához kapcsolódó alapadatait igazoló dokumentumokra lesz szükség, melyek a fenti címen megtalálható kitöltési útmutatóban konkrétan felsorolásra kerültek.
2. GLN szám igénylése
A GLN számot a GS1 Magyarország Kht. adja ki. A GLN számmal kapcsolatos részletes tájékoztató a http://www.gs1hu.org portálon megtalálható. A termékdíjas szabályozásban 2003. óta használatos a GLN szám, mint nemzetközi kötelez i azonosító. A vámhatóság a termékdíj adóztatási feladataival kapcsolatosan - jogszabályi kötelezettség miatt – kötelezően kezeli ezt az azonosítót, melynek használata a VPID mellett, valamennyi bevallás/bejelentés elengedhetetlen feltétele.
3. ABEV keretprogram és nyomtatványcsomag letöltése
Ahhoz, hogy a bejelentését/bevallását/visszaigénylését elkészíthesse, eliször le kell töltenie az ABEV/ÁNYK-ABEVJava nyomtatványkitöltői programot (a www.apeh.hu honlapjáról), ezt követien a kitöltendő nyomtatványt (jelen esetben a www.vam.gov.hu címről a

KT09/KT10 BEJKE/ KT09/KT10 BEV nyomtatványcsomagot), majd ezekkel kell a bejelentést/bevallást elkészítenie. A letöltött programok automatikusan kicsomagolják, majd feltelepítik magukat! Ezután az ABEV programmal nyithatják meg a letöltött őrlapokat! A bevallás benyújtása a formanyomtatvány ABEV/ÁNYK-ABEVJava programmal történ i elektronikus kitöltését követien 2010. január 1-jétől kizárólag elektronikus úton történhet. Az elektronikus bevallási kötelezettség teljesítéséhez a korábbiak mellett szükséges a 4. és 5. pontban foglaltak teljesesítése. Az elektronikus bevallást az elektronikus kormányzati portálon keresztül - adóbevallás formájában, a 9. pontban részletezett módon – kell teljesíteni, azzal, hogy a környezetvédelmi termékdíj visszaigénylésére kizárólag elektronikus úton és formában van lehetőség.
4. Kormányzati portál regisztráció
Amennyiben a kötelezett valamely kötelezettségének elektronikus úton kíván eleget tenni, akkor a kormányzati elektronikus ügyintézéshez szükséges ún. Ügyfélkapu regisztrációra a http://www.magyarorszag.hu portálon van lehetőség, ahol az ügyfelek – kizárólag természetes személyek – regisztrálhatnak és ügyfélkapu azonosítót szerezhetnek. A regisztráció megtörténtét követően költségmentesen kiadott ideiglenes azonosító birtokában, a kiadást követő 30 napon belül személyesen meg kell jelenni az okmányirodában, ahol a regisztrációt véglegesítik. Az okmányirodában a véglegesítéshez a természetes személy azonosítására szolgáló dokumentumok szükségesek.
5. EÜC regisztráció
Az EÜC regisztráció a Vám- és Pénzügyőrségnél történő elektronikus ügyintézéshez szükséges tevékenység, melynek keretében a természetes személy hozzárendelésre kerül
adott gazdasági társaság(ok)hoz, aki(k) nevében elektronikus adóbevallást fog beküldeni. A regisztrációhoz a Vám- és Pénzügyőrség honlapjáról (www.vam.gov.hu) letölthetik a szükséges R01-R04 nyomtatványok. A lapok letöltéséhez és kitöltéséhez minden esetben szükséges az ABEV alkalmazás. A letöltött ABEV program és a hozzá telepített „R” jel ő nyomtatványcsomagokkal előállított (kizárólag elektronikus módon kitöltött, majd kinyomtatott) regisztrációs lapokat eredeti aláírással ellátva, személyesen, vagy postai úton kell eljuttatni a kötelezett székhelye szerint illetékes, alább részletezett Regionális Ellenőrzési Központokhoz. Amennyiben az ügyfél más tevékenységére már rendelkezik vámhatósági EÜC regisztrációval, úgy azt a termékdíjra vonatkozóan, új R01 lap kitöltésével ki kell egészítenie. Felhívjuk Tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy módosítás esetén az R01 lapon utoljára megadott jogok lesznek érvényben! Amennyiben egy korábban bejelölt jogosultság a módosítási kérelemmel kapcsolatos adatlapon nem kerül ismételten jelölésre, akkor az megszűnik. Az Ügyfélkapu és a vámhatósági regisztráció elvégzése a bevallások későbbi elektronikus beküldéséhez kapcsolódó viszont azonosítás feltétele.
6. Bejelentés a vámhatósághoz a termékdíj köteles tevékenységről
A környezetvédelmi termékdíjról továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény (a továbbiakban: Kt.) rendelkezései értelmében minden termékdíj fizetésére kötelezett személynek az els i fizetési kötelezettség keletkezését követi

15 napon belül be kell jelentkeznie a vámhatósághoz. A bejelentési kötelezettséget mind a belföldi forgalomba hozónak, vagy saját célú felhasználónak teljesítenie kell. A bejelentési kötelezettség egyszeri feladat a Vám- és Pénzügyőrségnél történő nyilvántartásba vétel érdekében. További bejelentést csak akkor kell tenni, ha a termékdíj fizetésére kötelezett adatai megváltoznak, vagy bármilyen változás áll be a termékdíj fizetési kötelezettséget érintően (pl. új termékdíj köteles termék forgalmazása). Felhívjuk Tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy módosítás esetén az utoljára bejelentett adatok lesznek érvényben. Amennyiben egy korábban bejelentett adat nem kerül ismételten jelölésre, akkor azt a vámhatóság a továbbiakban megszünt(etett)nek tekinti. A bejelentési kötelezettség a vámhatóság honlapjáról a környezetvédelmi termékdíj link alól letölthet i KT09/KT10 BEJKE nyomtatványcsomag főlapjának és a BJ1 bejelenti lapjának ABEV/ÁNYK-ABEVJava alkalmazással történ i kitöltésével teljesítheti. A kézzel, vagy írógéppel kitöltött formanyomtatványt a vámhatóság nem tudja elfogadni, ezért kérjük, hogy minden esetben elektronikusan töltsék azt ki. A Vámhatósághoz történő első bejelentkezéshez kitöltött, kinyomtatott és aláírt formanyomtatványt személyesen vagy postai úton kell a vámhatóság kijelölt szerveihez – Regionális Ellenőrzési Központokhoz – benyújtani. A további bejelentések (pl. újabb termékpálya) EÜC regisztráció birtokában már elektronikus úton is teljesíthet iek.
7. Képviseli és alkalmazott hulladékkezelő bejelentése
Amennyiben az ügyfél képviseli útján kíván eljárni, akkor a KT09 BEJKE-BJ1 lapon történi bejelentéssel egyidejűleg ki kell tölteni a nyomtatványcsomag BJ4 lapját is. A Kt. 3. § (10) bekezdésében felsorolt esetekben kizárólag állandó meghatalmazással, megbízással lehet képvisel i útján eljárni. Amennyiben a termékdíj fizetésére kötelezett hasznosítást koordináló szervezethez nem csatlakozott, és rendelkezik alkalmazott hulladékkezelővel, akkor a BJ1 lappal egyidejűleg a nyomtatványcsomag BJ5 lapját is be kell nyújtania.
8. Bevallás a vámhatósághoz
A termékdíjjal terhelt termékek után, önadózás útján fizetendő termékdíjat a 10032000- 01037454 számú VPOP környezetvédelmi termékdíj adóbevételi számlára kell teljesíteni. A bejelentési kötelezettség, a bevallási, visszaigénylési kérelmek és bejelentések kezelése, valamint az EÜC regisztráció - 2008. január 01-jétől - az Regionális Ellenőrzési Központoknál teljesíthető, a Vám- és Pénzügyirségről szóló törvény végrehajtására kiadott 24/2004 (IV.23.) PM rendelet szerinti illetékességet figyelembe véve:

Vám- és Pénzügyőrség Regionális Ellenőrzési Központok
REK Cím Illetékesség
VP REK Kecskemét
6000 Kecskemét, Kurucz körút 14. Bács-Kiskun megye, Békés megye és Csongrád megye
VP REK Budapest
1135 Budapest, Frangepán utca 87. Budapest és Pest megye
VP REK Gyir 9023 Győr, Eszperantó utca 38. Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye és Zala megye
VP REK Nyíregyháza
VP REK Miskolc
VP REK Székesfehérvár
8000 Székesfehérvár, Prohászka Ottokár utca 42.
VP REK Pécs 7621 Pécs, Megyeri út 26. Baranya megye, Somogy megye és Tolna megye
megye és 4400 Nyíregyháza, Luther utca 3. Jász-Nagykun-Szolnok megye, Hajdú-Bihar
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
3530 Miskolc, Széchenyi utca 10. Heves megye, Nógrád megye és Borsod-Abaúj-Zemplén megye
Veszprém megye, Fejér megye és Komárom-Esztergom megye
9. Elektronikus bevallás teljesítése
A http://www.magyarorszag.hu portálon keresse meg az adó- és járulékbevallás szolgáltatást a szolgáltatások állampolgároknak oldalon, esetleg lépjen egybil a szolgáltatás oldalára: www.magyarorszag.hu/allampolgar/szolgaltatasok/feltoltes, vagy az Adó- és járulékbevallás egyszerűsített feltöltő használatával linket alkalmazva, majd lépjen be az Ügyfélkapun. A kitöltött, feladásra előkészített dokumentumok feltöltéséhez első lépéseként ki kell választani az előkészített dokumentum kiválasztását biztosító „Tallózás” menüpontot. A felbukkanó ablakban válassza ki a feltölteni kívánt állományt, majd a „megnyitás” gombra kattintva betöltheti a dokumentum. A betöltött dokumentum megjelenik a feltölti ablakában. Amennyiben azt szeretné, hogy a hivataltól érkező válasz is titkosítva legyen, jelölje be a kérdés melletti jelölő négyzetet (checkboxot). Ezt követien ki kell választani, hogy az érkeztetési visszaigazolást hova szeretné kapni:
• Az értesítési tárhely – ez esetben az értesítési levelek a Központi Rendszer egy biztonságos postafiókjába érkeznek.
• Ügyfélkapus e-mail cím – ez esetben az értesítési levelek a felhasználó által, az Ügyfélkapu-regisztrációkor megadott postafiókba érkeznek.
Következi lépésként a „Feltöltés” gombbal lehet elküldeni (feltölteni) a bevallást. A témával összefügg i szakmai kérdésekkel, észrevételekkel a Regionális Ellenőrzési Központokhoz, illetve a Váminformációhoz (telefon: 06-1-301-6951; Kék szám: 06-40- FINÁNC (06-40-346262)) fordulhatnak. Kérjük böngésszék honlapunkat ( http://vam.gov.hu), ahol a termékdíjjal kapcsolatban további információ, valamennyi nyomtatványcsomag, illetve a részletes kitöltési útmutató szintén megtalálható.

Nincsenek megjegyzések: